sobota 2. května 2015

Markéta versus marketing

Ve čtvrtek jsem si konečně pyšně donesla domů vytištěnou bakalářku. O reklamě.
Ve čtvrtek mi taky skončila stáž v PR agentuře.
Ve středu mi z knihkupectví Martinus přišla nová knížka. O reklamě, tedy hlavně o tom, proč nakupujeme tak, jak nakupujeme.
A když už si domů z knihovny nesu nějakou knížku (kterou pak vracím až na upomínku, ajajaj!), je to často z oblasti marketingu a reklamy.
Stránky jako MarkethingMediaguru nebo Marketing Journal si čtu večer před spaním místo večerníčku, a do knihovny na FSS si občas chodím číst Marketing & Media (protože jsem lakomá, abych si platila předplatný - ajajaj podruhé!)
A dokonce bych si přála, aby mě jednou právě něco z téhle oblasti mohlo živit.
Jasně, nejsem novej Ogilvy a nesežrala jsem všechnu moudrost celýho reklamního světa, ale troufám si říct, že základní principy znám, a ani nejsem tak mimo, abych si myslela, že se v časopisech píše zrovna o tomhle make-upu a téhle řasence jenom proto, že to redaktorkám vyhovuje. A že Jan Kraus pije pořád tu stejnou minerálku jenom proto, že má žízeň. Že James Bond pije protřepat-ale-nemíchat Martini kvůli tomu, že mu fakt chutná, že takhle a tamta celebrita nosí jen jednu značku oblečení, jen proto že jim to sluší, a že ve filmu Teorie všeho musela být celá umělá scéna o pracím prášku Tide prostě proto, že se jim to.........ne, prostě ne. Nehodilo. A samozřejmě vím moc dobře, že to, co se mi zobrazí na prvních místech ve vyhledávači tam není jen proto, že by to hledanému výrazu odpovídalo nejlépe.
A stejně tak je mi jasné, že to, že se mi na počítači vždycky zobrazují reklamy na to, co bych chtěla, co se mi líbí nebo po čem jsem se zrovna nedávno dívala není ani náhoda, ani osud (ačkoliv si tímhle slovíčkem hodně často nákupy omlouvám)
Na konci stáže jsem dostala lahev Bílého Medvěda (šampaňské a vodka). Prý když to vypiju sama a najednou, dostanu do sebe znalosti celé agentury a o PR budu vědět všechno. To zní jako plán!
A skvělá knížka Jak drahé je zdarma, hodně věcí sedí jak ta prdel na hrnec.
Pár PR článků už jsem napsala, dost knížek přečetla, vyznám se v tajemných zkratkách jako je PPC, SEO, CRO a díky blogu taky moc dobře vím jak funguje Google AdSense nebo Affilate marketing.
Ale přesto je tady pořád jedno velký ALE.
A tím ALE je to, že přestože o hodně reklamních principech moc dobře vím, stejně se často nechám zlákat, jak tupá ovce.
Třeba když jsem si s velkým očekáváním pořídila za nekřesťanský peníze karamel bez kalorií a s velkým překvapením zjistila, že tohle se fakt jíst nedá. Jo, to byl můj masterpiece. 
A nebo něco, co bych nejradši zapomněla a nikdy nepřiznala - před pár lety jsem si koupila krém proti celulitidě. Fakt. No, psali to v časopisech, že to pomáhá (ale nepovídej? vážně?), a přiložili k tomu metr, abych si pak mohla ta útlá stehýnka měřit.
A o tom, že šamponů, na kterých bylo napsaný, jak mi zázračně napraví moje zničený vlasy, který mi pak budou vlát ve větru přesně tak jako těm veselým slečnám v reklamě, jsem si koupila už nespočet radši pomlčím.
Ale tím to samozřejmě nekončí.
Víte, co si nosím ze zdravé výživy? A to dokonce pravidelně?
Těstoviny, na kterých je velkým písmem napsaný FITNESS. Stojí dvakrát tolik, než normální nebo klasický celozrnný. Jasně, je tam napsáno, že mají 25% bílkovin, což se mi zdálo fajn, vzhledem k tomu že maso moc nejím a kolikrát mám problém ty bílkoviny někde nahnat. 
Jasně, sama sobě (i Terce, která se mi za to směje:D) se snažím namluvit že je kupuju proto, že mi chutnají víc než všechny jiný, a že bílkoviny prostě potřebuju. Ale není to náhodou spíš kvůli tomu nápisu FITNESS, kterej mi říká, že když je budu jíst, budu taky děsně fitness, štíhlá a svalnatá?
A nebo....kečup!
Koupila jsem si kečup slazenej stévií, jak je tam velkým písmem napsáno. Čili kečup, kterej mě taky udělá krásnou, štíhlou, a šťastnou že na tousty nedávám ten zlej cukr. Nebyl zrovna nejlevnější, ale říkala jsem si "Se stévií? No to musíš!", ale až pak doma jsem si přečetla, že stévie je tam přesně 0,02 %! (možná proto chutná dobře, protože jinak má stévie docela hnusnej ocas, ale jde o princip :D)
Včera mi došel make-up. Takže jsem potřebovala něco, co mi z mýho flekatýho obličeje s nějakým tím rudým kamarádem na bradě udělá hezkou tvářičku. Šla jsem do drogerie, kde jsem si na obličej zkoušela různý odstíny všeho možnýho, až jsem byla flekatá jako dalmatin. Po několika minutách jsem konečně šla s malou lahvičkou Maybelline k pokladně. Bylo to v akci, a měla jsem pocit, že už jsem to někde viděla.
A po cestě domů mi došlo kde. No jasně. na blozích! Několik bloggerek přesně tenhle make-up dostalo na vyzkoušení. Články o kosmetice sice moc nečtu, ale občas něco přelítnu očima (a kdo u počítače nikdy neodkládal učení, ať se nehlásí!), a když jsem pak stála nešťastně před regálem různých značek, lahviček a odstínů, kterých bylo tolik, že jsem se nedokázala rozhodnout, sáhla jsem po tom, co už jsem někde viděla. 
10 bodů pro marketing, ovce zasažena!
A teď ta zmiňovaná reklama na internetu. O tom, jak fungují cookies určitě víte - počítače si ukládají data o tom, které stránky navštěvujete, po čem koukáte a co na facebooku lajkujete, a na základě toho vám potom předkládá reklamu. Takže když jsem třeba já na Zootu koukala na krabičky na jídlo, tak se mi od té doby neustále zobrazují. Všude. Na facebooku, na blozích mezi články, na seznamu, všude! Nejlepší je však to, že tím, jak je vidím pořád, začínám dost vážně uvažovat o tom, že ty nehezký čtyři stovky za tu krabičku (boží krabičku!) vážně dám.
Plesk!
Nedávno jsem si byla v Reserved koupit náhrdelník. Moc tam nenakupuju, v průměru asi tak jednou ročně, protože jiný obchody mám radši. Ale když se mě prodavačka zeptala, jestli si nechci zřídit zákaznickou kartičku, už jsem vyplňovala formulář. Co na tom, že tam nechodím, mám kartičku čili desítky reklamních mailů a dopisů na několik následujících let!
A když jsem dostala chuť na grilovanej hermelín k obědu?
Šla jsem do Billy, hned k regálu s chlazeným zbožím. A přesně ten hermelín, co jsem chtěla, měli zrovna v akci. Když koupíte tři, jeden vyjde o pár korun levněji, než když vezmete jen jeden.
Tak to je jasný, že vezmu tři! Přeci ušetřím!
V závěru jsem samozřejmě místo 25 korun, kolik by stál jeden, zaplatila přes 60, a několik dnů po sobě musela jíst to stejný.
Klasika.
A nebo taky...
Boty Nike AirMax. Dřív se mi zdály strašně ošklivý. Jako kopyta. Ale vídala jsem je všude tak dlouho, že mám pocit, že bez nich nemůžu žít. Vezměte si moje peníze! Jen ať už je mám!
Když má něco hezkej obal, hned to letí do košíku. Třeba v Marks&Spencer mají šlehačku v tak roztomilým obalu, že bych si ji nejradši koupila, přestože šlehačku od malička nenávidím.
       Neříkám, že je reklama dobrá nebo špatná. Je to jako se vším, všechno se dá dělat dobře i špatně.
Do dnešní společnosti reklama zkrátka patří, často je otravná, ale hodně akcí nebo projektů by kvůli nedostatku peněz od sponzorů nikdy vzniknout nemohlo.
A když i špatná reklama naláká chytré lidi, asi tak špatná nebyla. Jak říkal David Ogilvy - "Spotřebitel není blbec. Je to třeba vaše manžeka."
Takže ačkoliv si myslím, že v hlavě nemám jen slámu, často se při nakupování zachovám tak, jako bych ji tam fakt měla. A často z toho mám ještě radost.
Ten make-up je docela fajn.
A co vy? Taky jste ovce? Co jste si naposledy koupili jen kvůli reklamě, nebo protože jste to někde viděli? Chcete si ovesný kaše zalívat mlíčkama Alpro, fotit to foťákem Olympus a na pusu si patlat rtěnky od Clinique, protože jsou toho plný instagramy?

58 komentářů:

  1. Přesně to, co máš s AirMax mám já s válenkama :D dlouhé roky je nenávidím a haním, ale teď v zímě jsme o nich dost přemýšlela (že by se na doma mohly hodit), ale nakonec jsem odolala :D Jinak moc povedený článek

    OdpovědětVymazat
  2. Haha, super článek, pobavil :)) Já osobně na reklamu moc nedám, jediné, čemu vždycky podlehnu na základě reklamy jsou termohrnky. Miluju je a taky je vidím všude, na blozích, na facebooku, no však to znáš :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jééjda, kolikrát já jsem si dřív koupila krému na celulitidu, dokonce jsem byla i tak pitomá, že jsem si kdysi koupila i jakési tabletky na hubnutí. No prostě, vážně bych si za to teď nejraději vrazila. Nebo třeba ty rádoby "fitness lupínky, musli,atd.." :D...Dpbré to je, o tom žádná..ale, je tady to ALE :D

    OdpovědětVymazat
  4. Super článek :) Tak to přesně je! Musím se přiznat, že sleduju hodne youtube videí a když chodím pak po obchodech, nejvíce si všímám věcí co kde jaká youtuberka nebo blogerka doporučila a vychválila do nebes a hlava mi říká, jak moc to potřebuju přičemž to není vůbec pravda! Nedávno jsem si do prohlížeče (Google Chrom) přidala konečně Adblock, takže konec tupých ovcí! :D

    OdpovědětVymazat
  5. Super článek, opravdu si teď připadám silně blbě :D hlavně s fitness těstovinami, jako by mi to někoho připomínalo, nebo alpro mlékem a spoustou takových věcí :D :D

    OdpovědětVymazat
  6. Asi poprvé píšu komentář před tím, než si přečtu článek, ale právě jsem si postavila oběd na stůl a povzdechla si, že bych si k němu přečetla ideálně nějaký další skvělý článek od Markétky... Kuknu na blogger a nestačím se divit, on tam na mě vážně jeden úplně nový čeká..! :-D Že by síla myšlení zase jednou fungovala..? :-D Ha, jdu si číst! :-)

    OdpovědětVymazat
  7. já i když to nestuduju a moje bakalářka se týká výborů poslanecký sněmovny, neuvěřitelně mě to fascinuje a mám takový "hobby" všechno tohle reklamní dění sledovat a dělat sama na sobě pokusy a uvědomovat si, jak je vlastně VŠECHNO jedna velká mašinérie a kolotoč peněz .. fakt jsem si řikala, že si svoje postřehy začnu zapisovat :D
    na jednu stranu si říkám, že by mě to strašně bavilo i jako zaměstnání a být v tom dobrá by znamenalo, že jsem si všechny lidi vlastně omotala kolem prstu (#egotrip :D), na druhou stranu jsem ale tak upřímnej a "na-karmu-věřící" člověk, že bych u toho vydržela maximálně měsíc, protože by to moje morálka prostě nevydržela :D

    OdpovědětVymazat
  8. Jasně, že jsem! A vědomá! Nejhorší to je právě s těma cool obalama, hlavně u jídla a kosmetiky. Dejte hovno do krásnýho obalu a já si ho koupím:D a jo, olympus bych moc chtěla:D zas je ale zajímavý sledovat tu hranici, kdy reklama člověku nejaky produkt vyloženě zhnusi...takze ač chci olympus a airmaxy, tak nechci ani zadarmo Daniel Wellington hodinky nebo Body Book...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, přesně, život je moc krátkej na to, abych četla knížku o Cameron Diaz! :D

      Vymazat
    2. Jojo, nejhorší je, když o tom člověk má něco nastudováno, ale přesto se nechá lapit. Také chci airmaxy, líbí se mi fotky z Olympusu a kytičkové tvářenky Clinique. Ale zároveň jsem z celé té PR masáže tak znechucená, že mě to trošku odrazuje od blogování a kupování podobných věcí. Hodně nad tím přemýšlím, jak se firmám někdy podaří uplést z hovna bič a z průměrného výrobku udělat hit pomocí blogerské akce s pár makronkama a miniburgrama :D Někdy mi to přijde už dost přes čáru, zejména tím, že je to často zaměřené právě na náctiletý děti, aby vydyndali zlaťáky z peněženek svých rodičů.

      A vtipné jsou ty reklamy na FB - kolegyni se stalo, že jí takhle byl prozrazen zamýšlený dárek pro přítele a mě taky furt skáče v reklamách samá kosmetika. Ovšem jako vrchol mi už přišlo, že sociální sítě používají i obsah zpráv - kamarádka se mě ptala na jeden eshop "znáš eshop xy? Je spolehlivej" a aniž bych klikala na nějakej odkaz, začli mi na něj druhej den vyjíždět reklamy...

      Btw, navečer mám namířeno do Vaňkovky. Omrknout ty kytičkový tvářenky od Clinique.

      Vymazat
  9. Jé Dan Ariely je fajn, kdysi jsem sledovala nějaký jeho kurz na Courseře!

    OdpovědětVymazat
  10. skvelý článok, dosť dobre si sa do toho trafila :D človek aj vie o tejto manipulácii a o všetkom okolo toho.. a aj tak si napokon kúpi produkt, ktorý už niekde videl :D zase na druhej strane je pravda, že niektoré naozaj dobré projekty, ktoré nemajú veľa sponzorov sa napríklad cez blogy dostanú do povedomia ľudí :)
    http://bonesincouture.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  11. Moc hezký a trefný článek. V minulosti jsem taky pěkně naletěla reklamním vlkům - krémy na celulitidu, tabletky na hubnutí. No, dnes bych si nafackovala.
    Teď je ze mě nekonzumní člověk s nadhledem (haha, celkem si fandím) a baví mě koukat na reklamou zmanipulované chování lidí v supermarketech. Rádoby AKCE mě fakt baví a musím konstatovat, že vychytralost reklamních vlků je čím dál větší a větší. Momentálně se asi nejvíce nechám manipulovat blogy :-)
    http://radinsen.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  12. Markétko, děkuju za článek! Úplně nejvíc jsem se rozesmála při té poslední větě, kterou máš přeškrtnutou :D Myslím, že ti tam ale ještě chybí ,,a mít na rukou hodinky od Daniela Wellingotna'' :D DĚKUJU a hezký den! Eliška

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mě moc těší Eliško!
      To je pravda, ty hodiny jsou kapitola sama o sobě! (ale ten foťák fakt chci, sakra!:D)

      Vymazat
    2. Super clanek! Clovek si toho hodne uvedomi :) jen tak dal Marketko, vsechny tvoje clanky zboznuju. Ale neda mi to nezeptat se :D myslis ten make up, kterej ti ma udelat beautiful skin? :Dtaky uvazuji, ze si ho koupim a kdyz ses s nim spokojena ty.. Tak ho chci jeste vic :D

      Vymazat
  13. Donutila si zvednout mou hlavu od maturity a musím říct, že to nebyl vyhozeny čas!
    Moc si mě pobavila :D a přesně s tebou souhlasím, stejně tak jako mě dostává, když v Ulici náhodou přijde herec s nákupní taškou Billa a chválí si, jak hezky nakoupil v akci banány :D
    A zrovna Billa, drahá jak čert i ve výprodeji!

    Když jsem s blogem začínala, byla jsem nadšená za každou nabídku k vyzkoušení a taky každou chválila až do nebe.
    Naštěstí jsem dostala rozum, přijímám sotva třetinu a i za následky "naprdnuté" firmy JÁ se už za pozlátko zlákat nenechám! :-D

    PS. Hlavně mi neříkej, že je zkorumpovanej i dTest.. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. dTest snad nee,to bych přišla už úplně o všechny iluze!! :D

      A přesně, když mi přišla první nabídka, to bylo slávy! Ale každej si tím asi projde, než dostane rozum a bude přijímat jen to,za čím si fakt stojí a nenechá se "očůrávat" firmama který jen chtějí reklamu zadarmo :D

      Vymazat
  14. TAKŽE :DD musím se dobrovolně přiznat, že mě tyhle články strašně bavěj a zároveň se mě vždy dotknou, protože mám pocit, že píšeš o mě :D protože přesně takhle jako ty jsem si koupila i ten Maybelinne make-up a vlastně to bylo i naprosto vědomě, že jsem ho viděla na blogu a dobře jsem veděla, že to byly reklamní články - a stejně jsem si ho koupila, občas se taky nechápu! Ale taky musím uznat, že je docela fajn :D
    Olympus je další věc no. Já jsem si ho chtěla jet vyzkoušet do Prahy ve chvíli, kdy ho měly jen holky co vyhrály blogerku roku a oni mi ho rovnou nabídli na půjčení na pár dní, tak jsem z toho byla uplně vedle a nechápala, proč to dělají a byla z toho prostě nadšená! A jako jo, to nadšení z foťáku mi vydrželo, jen mě už začíná srát, jak ho najednou mají půjčenej uplně všichni :D
    Takže asi tak můj komentář :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já teď ten foťák chci i kvůli tobě, ty jedna!!! :D

      Vymazat
  15. Kečup se stévií jsme si taky s velkou slávou koupili :-D Ale když jsme zjistili, že má složení skoro stejné, jak třikrát levnější obyčejný globusácky, už kupujeme ten :-D
    Nebo když něco vdím každou chvíli na instagramech,blozích a podobně, říkám si, že to chci taky...naštěstí se často pak zamyslím a řeknu si, že to vlastně nepotřebuju :-) :-D

    OdpovědětVymazat
  16. velmi dobry clanok. tato tema ma dlhodobo velmi zaujima, takze ano, viem co je SEO, ako funguju cookies atd. (len CRO som si musela vygooglit). sice v tejto oblasti nie som ziadny profesional, nestudovala som nic podobne, avsak prave preto, ze sa o to zaujimam na mna tie reklamne triky posobia vo velmi, velmi malej miere. uvedomujem si, ze ked mi niekto slubuje, ze usetrim, tak najviac usetrim vtedy ked si nekupim nic. uvedomujem si, ze ked sa ma nejaka FB stranka pyta nejaku prudko diskutovatelnu otazku - ze ich odpovede v skutocnosti absolutne nezaujimaju, ide im len o zvysenie dosahu prispevku. to, ze kecup obsahuje 0,02% stevie zistim uz v obchode, kedze citam etikety uplne vsetkeho. a akonahle tam vidim nieco podobne, tak to vraciam spat do regala. do vernostnych programov v obchodoch sa registrujem vyhradne v pripade, ze uz pri tom prvom nakupe to pre mna znamena nejaku vyhodu. ak je tam nieco take (ako napriklad u nas marks and spencer), ze ak nakupite za pol roka za viac ako 500€, tak mate potom 10% zlavu a podobne... tak na nich kaslem. alebo z principu som si doteraz nedala spravit karticku clubcard (tesco), lebo mi sialene lezie na nervy ako sa ma pri kazdom plateni pytaju, ze ci mam clubcard. tak isto ked sa mi nejaka reklama zobrazuje vsade (spomenuty remarketing), tak ma to prave odradi, ze ma to neustale otravuje. co ma vie nalakat su blogy a youtube (avsak vacsinou tie zahranicne). ked o niecom dlhodobo citam a pocujem same superlativy, tak to po case vyskusam. ale zvycajne az po dlhom case. teda ked ma po pol roku-roku (teda davno po skonceni blogovej kampane) stale drzi ten pocit "toto musim mat", tak si to nakoniec kupim. takto som si napr kupila eos, ci aussie 3 minute miracle (ale este v case ked sa u nas nepredaval). a vie ma potesit ked sa to stane potom mojim oblubenym vyrobkom (aussie). avsak ma vie neskutocne vytocit ked si nieco na zaklade napr. vychvalovania na youtube objednavam cez pol zemegule a potom zistim, ze je to o nicom (macadamia masky na vlasy). ale inak vseobecne som taky nestandardny typ cloveka. viem vymenovat mnozstvo vyrobkov, ktore som povazovala za absolutnu spicku a oni ich prestali vyrabat. par krat som kvoli tomu aj kontaktovala firmy, ktore ich vyrabali...a na moje prekvapenie mi povedali, ze to zrusili pre nedostatocny zaujem, ze to malo ludi kupovalo. preto si myslim, zeby som asi nebola dobry marketer. teda, mna by som strasne bavilo a zaujimam sa o to, avsak ja nedokazem odhadnut, co ludi (ako velku skupinu) zaujme. vzdy ked mna nieco uplne nadchne, tak reakcia ostatnych je "cooo? taka blbooost". a naopak, ked si ja poviem v zaciatku nejake kampane, ze toto nikdy nikdy fungovat nebude, za toto by som v zivote nedala anilen 1€...tak to ludia kupuju ako blazni.

    Beauty by Bellatrix

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za názory a hlavně za tak dlouhý komentář, vždycky mě moc potěší,když se někdo k článkům vyjádří a věnuje tomu svůj čas:)

      Občas se tím vším ovlivnit nechám, ale snad ke všemu, co jsem si koupila bych dokázala říct proč,co mě k tomu vedlo, proč jsem v regálu nevzala výrobek hned vedle, takže jsem na tom pořád ještě líp než lidi, co nakupují bezmyšlenkovitě (ačkoliv tak podle článku vypadám taky:D), a neumí se nad tím zamyslet.

      Vymazat
    2. A to ještě asi nevíš, že kdyby sis tu Clubcard udělala, tak ti pak budou co 3 měsíce chodit kupóny "čistě náhodou" právě na to, co často kupuješ :D

      Vymazat
  17. Hah, výstižný článek a v mnoha situacích přesně vidím sama sebe. Od doby, co studuji marketing se můj stav dokonce několikanásobně zhoršil. To ještě šlo??
    No, hodně štěstí nám, ovcím. (I přesto, že se v tom tak moc vyznáme).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju, a jsem ráda, že v tom ovčím stádu nejsem sama!:D

      Vymazat
  18. Zaujímavý článok ale ja som teda úplne iná :-)
    Vždy je u mňa na prvom mieste cena, vždy a potom to, či mi to treba a vyplatí sa to. Asi je zrejmé, že študujem ekonómiu :-D Pri kozmetike si stále prečítam najprv všetky možné recenzie čo nájdem, aj pri kondicionéroch za euro od Baley. Pri jedle stále vyhľadávam akcie a nikdy nenakupujem také tie "blbosti" ako napr.oriešky v čokoláde, chipsy, omáčky, protein tyčinky,.. jednoducho veci, ktoré ma nezasýtia alebo sú len tak na chuť. Príde mi to neekonomické, kedže to zjem za chvíľu a stojí to ako napr.celý obed niekedy :) Obdivujem ľudí, ktorí neváhajú dať 200Kč za syrup bez kalórií, ktorý minú za týždeň a vlastne nič z neho nemajú.
    A ohľadom Air Max, mala som biele ešte pred 2 rokmi, keď to nebol taký "trend" ako je teraz a práve z toho dôvodu ich už nenosím, má ich takmer každý. To isté ako parky s koženými prvkami, chelsea boots, veľké náhrdelníky a pod. Človek sa snaží byť originálny, obkuká nejaké trendy zo zahraničia a o rok nato tak chodí polka dievčat.
    Tak ja len toľko, že sú aj iní ľudia, ktorí idú proti prúdu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je právě ono - než si něco koupíš, čteš si recenze :))

      Já samozřejmě taky nakupuju s rozumem, článek je psán dost s nadsázkou a udělala jsem si legraci sama ze sebe - kdybych na tom byla až tak zle že bych nakupovala cokoliv co kde vidím, nedokázala bych se nad tím zamyslet a popsat to:)

      Vymazat
  19. Ahoj, při čtení jsem si vzpomněla na článek v Magazínu Mladé fronty (myslím, že jsi někde i psala, že ho máš ráda?) o tom, jak reklama působí na děti. Četla jsi ho taky? Je to vážně šílenost, malé děti posedlé Minecraftem a Bubble tea.. Reklama cílená na dospělé mi nevadí, mají svojí hlavu, ale využívat tak děti, to je prasárna. Ale chytrá a naprosto pochopitelná prasárna, to musím uznat :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ten jsem taky nedávno četla - a celou dobu jsem si říkala tři věci:
      1) hnus a hnus.
      2) chudáci rodiče
      3) díky bohu, že mi není 13 a "nemusím" pít bubble tea abych zapadla

      A taky jsem si vzpomněla sama na sebe, jak jsem dělala doma scény, že mi rodiče nechtěli koupit Tamagoči nebo auto pro panenku Barbie :D Je to i docela nemorální, ale tak nějak to k tomu všemu patří, výrobci budou mít vždycky na prvním místě zisk...

      Vymazat
  20. Tak to je parádní článek, Markét! Upřímně jsi mě pobavila, ale zároveň jsem se chvílemi červenala jako rajčátko. Protože ač zatvrzele a urputně tvrdím, že na MĚ reklama nemá a já jí odolávám, tak to není tak úplně pravda!
    Ale upřímně, kdo jí pokaždé unikne. Jak sama píšeš, někde něco zahlédneš nebo naše milované cookies nám něco předhodí přes xicht, následuje pár týdnů slintání a uvažování nad tím, jestli to opravdu potřebuji, až se nakonec rozhodnu, že jo, utratím majlant a doma se to pak jen válí! Typická situace... Reklama je součástí dnešní konzumní společnosti prostě maximálně, skoro bych řekla, že vše téměř ovládá! Asi nemá cenu si stěžovat na to, jestli je to dobré nebo špatné, prostě to teď takto je a nezměníme nic. Chce to jen zauvažovat a nenechat se oblbnout... (nebo aspoň ne pokaždé :D )

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  21. Posledni veta je nejlepsi :D kazdopadne ja jsem ovce aneb airmaxy a Body Book, ALE ty hodinky bych nechtela ani kdyby mi za to zaplatili, protoze ceho je moc...

    OdpovědětVymazat
  22. Noo, třeba nějaká Markéta vychválila tapioka pudink, takže jsem hned musela běžet do té zdravé výživy na Orlí (byla jsem tam poprvé a koukala jsem, jak je hezká), uvařit tapiokovej pudink a po ochutnání zjistit, že je to to nejhnusnější jídlo, který jsem kdy uvařila:-D o jednu misku se podělila celá rodina a ještě zbylo pro odpadkový koš=P :-D válenkám, hodinkám, botaskám, dokonce ani obřím náhrdelníkům jsem ale nepodlehla:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě osobně napoprvé tapioka pudink taky vůbec nechutnal. Ale pak to nějak přešlo a te´d ho kupuju pravidělně, protože u nás na maloměstě ho mají ve zdravé výživě snad za 17 korun, ne jak v Brně za 25, a i když vím, že doma uvařený by byl ještě mnohem levnější, většinou se s ním nechci patlat a koupím ho. Třeba je to s ním jak s olivama, ty jsem se taky naučila jíst až časem a musela si na ně zvyknout a teď už mi chutnají.

      Vymazat
    2. Já si myslím, že jsem udělala při vaření něco špatně (nejspíš to domácí kokosový mlíko - dělala jsem ho taky poprvé), protože jsem si ten pudink taky už jednou koupila a hrozně mi chutnal, ale ten domácí chutnal jak kdybych jedla umělou hmotu, šlo to po ní hrozně cítit.

      Vymazat
  23. Jsem ovce!!!
    Takhle tématika mě taky moc baví, je to neuvěřitelný jak se dají lidi oblbnout :D
    Sice než si něco cennějšího koupím, tak čtu recenze, ale i tak se vždycky nakláním a otvírám ty produkty, které už jsem někde viděla. A největší vliv na mě teď má instagram :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsme stádo ovcí! :D
      Ono ani ty recenze nejsou úplně spolehlivý - jasně, jsou lidi co jsou jen 100% upřímní, ale pak i tací, co za nějakou tu korunu (a někdy ani to ne:D) vychválí úplně cokoliv, a třeba recenze jako hodnocení zákazníků nemusí být věrohodná vůbec...

      Vymazat
  24. Už jsem se na tvůj článek těšila jak malá Jaruna =) Zrovna Vyluxované mozky jsem použila na svojí esej a bylo to opravdu zajímavé čtení. Člověk, aby se bál chodit těhotný do nákupáku! Já docela věřím i na podprahovou reklamu, přestože se prý nikdy nepotvrdila. Jinak na reklamy moc nedávám, ale je jasné, že něčemu někdy podlehnu. Pokud to není finančně neúnosné a zajímá mě to, tak si říkám proč nevyzkoušet. Ale většinou se to týká jídla =D

    OdpovědětVymazat
  25. hhaaha moc povedeny clanek :D rikala jsem si, behem jeho cteni, ze ja prece takova vubec nejsem, ale nekde u nakupovani hermelinu mi doslo, ze jsem docela uplne stejna. Olympus Pen nebo jak se jmenuje je na netu a na instagramu vsude, ze jsem dokonce zacala premyslet nad tim, ze je lepsi nez moje zrcadlovka, kterou mam a doted jsem s ni byla maximalne spokojena. S hodinkama mam neco podobneho, mam sice Michael Kors a Guess (jedny zlate a jedny stribrne), takze teoreticky zadne dalsi nepotrebuju),ale stejne ten Wellington, jsou proste uzasny :D libi se mi jak jsou jednoduchy, hezky, proste uzasny, vim o nich jen diky blogum, i kdyz uz je vidam na kazdem blogu.. stale je ale chci, klidne si je koupim, protoze mi je urcite zdarma neposlou :D
    od Air maxu jsem s dlouho drzela stranou, zacaly se mi ale libit jednoduche cerne/bile, pak jsem ale na blozich objevila jeste new balance a jsem bezradna uplne. proste nekdy je ta masaz ze vsech webovych stranek hodne velika, nekdy me to tesi a libi se mi to, alespon diky tomu ziskavam nejakou inspiraci, nekdy mi to ale leze na nervy.

    ClaudiasNewLife

    OdpovědětVymazat
  26. Moc pěkný článek a máš rozhodně pravdu, v tom make-upu se docela dost vidím! Když nad tím uvažuju, tak ''blogový svět'' mě v tomhle docela dost ovlivňuje. Ani jsem si to moc neuvědomovala!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju! A je fajn se nad tím zamyslet, i když tím asi nic nezměníme a stejně nás to občas zláká:D

      Vymazat
  27. Hm, fakt dík! Ten kečup mám v lednici taky... :-D A píšeš strašně boží články !! Tenhle se mi obzvlášť líbil (možná jsem na ty hodiny marketingu vážně měla chodit .. :-D) Jinak já jsem taky úplně snadno zmanipulovatelná reklamama... Hlavně jak vidím u nějaké blogerky článek/recenzi na nějakej produkt a pak ho vidim v obchodě, tak už ho kupuju, protože přece ona psala, jak je to skvělý (ale na to, že ona za to třeba něco dostala, už v tu chvíli zapomínám). Zkrátka reklama je mocná čarodějka.

    http://myfitmind.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale třeba by byl ten kečup hnusnej, kdyby v něm ta stévie opravdu byla....:D
      Blogy jsou hodně mocný, pravda, a všímá si toho čím dál víc firem..

      Vymazat
    2. Věřím že s vyšším obsahem stévie by opravdu hnusnej byl, jednou jsem si tak totálně zprznila jahodovou marmeládu - používala jsem nějaký Stevia cukr, kde byla půl napůl stévie s normálním cukrem, ta pachuť se sice v první lžičce nezdá tak hrozná, ale víc už si člověk prostě dát nechce. U nás je obvykle jahodová snězená do vánoc roku výroby, ale tahle se nám válí ve sklepě už třetí rok :-D

      Vymazat
  28. Já si hrozně chci myslet, že mě reklama neovlivňuje, ale samozřejmě to není pravda. Sice nakupuju třeba skoro jen základní nezpracované potraviny (sama od sebe si skoro nikdy nekoupím nějaké dobrůtky, moc na to nejsem), kde se řídím poměrem cena/výkon a taky si radši koupím něco vypěstované u nás a v sezóně... Ale taky si radši koupím tři hermelíny v akci než jeden :D A nové radlery taky nenechám jen tak! Jenže to spotřební zboží, tam fakt nevím. Ráda se dívám na pěkně oblečené blogerky a říkám si, že by se mi to líbilo, pak na to ale většinou v obchodě šáhnu, zjistím, že za 800,- je to hnusně ušité a materiál se mi nelíbí, a že bych se radši měla naučit šít a odejdu s prázdnou. (Nikdy si to neušiju, jenom moje nástěnka na pinterestu se zvětšuje). Nebo si koupím něco jen proto, že jsou tam ptáci, reklama nereklama - oblíbené zvíře. Ještě víc to tak mám se šperky - ty si vyrábím sama, takže většinou skončím u toho, že si je nenápadně fotím a pak nikdy nevyrobím... :D S kosmetikou, tam jsem nerozhodná, že i když čtu recenze a vidím reklamy, tak nevím,
    co vybrat, takže se už půl roku přechodně mažu handmade konopným kokosovým olejem. Sportovní (u mě spíš hlavně outdoorové oblečení) nakupuju úplně nejvíc s rozmyslem (doteď jsem si nevybrala pohory na ježíška, no jo, ale je to investice doufám tak na 10 let, to nemůžu prokaučovat!)... DW hodinkám se jenom směju a natahuju si svoje staré primky kdo-ví-po-kom. Naštěstí nemám instagram, takže jednomu kanálu reklamy jsem ušetřena (i když nějaké občas proletím), youtube videa mě nebaví, takže další ušetření. Olympusfoťákovou narážku jsem ani na první přečtení nepobrala - no já jsem fakticky mimo :D (a teď když vím tak ne, nechci Olympus, můžu si půjčit od taťky zrcadlovku ohodnocenou jako fakt dobrou známým, co fotí obaly na "luxusní řadu" Hamé). Tak sakra, kde na mě ta reklama působí, když sama vím, že působí?!?!?!

    OdpovědětVymazat
  29. No tak tohle je přesný :D Já se přiznám, že mě tyhle reklamy hrozně moc ovlivňují. Já si dokonce kdysi koupila nějaký krém na strie, který se ještě teď někde doma povaluje a na něm byla nakreslená těhotná ženská :D to si moc dobře pamatuji, ale byl ve SLEVĚ takže jsem ho tam nemohla nechat :D Nevim jako doteď kam jsem si ten krém chtěla někdy v 17letech vlastně vůbec mazat :D No a co se týče instagramu to je kapitola sama o sobě :D samozřejmě, že půlku těch kravin co "máme všichni" mám doma taky a o té další půlce, kterou nemám (viz. zmíněný foťák, air maxy, clinique patlátka a podobné kravinky k životu "velmi důležité" ) silně toužím a NUTNĚ je všechny potřebuju :D
    http://angellovely-things.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  30. Moc pěkný článek. Obvykle nekomentuju, ale nějak jsem si u toho zapřemýšlela, a myslím, že bych mohla napsat, co mě napadalo:)

    1. Díky tomu, čím jsme se stali, je na světě tolik vykonstruovaných problémů.
    2. Díky tomu, že jsme tak konzumní, nebudeme mít brzy co konzumovat.
    3. Nejen díky tomu jací jsme (a jak žijeme), budeme potrestáni.

    Každý má jiné starosti, kterým přiřazuje své priority. Nicméně "starosti", kvůli kterým marníme čas, se staly a stávají častější. Otázky koupě nové kosmetiky, když už jí máme tolik, otázky koupě nového oblečení, když už ho máme ještě více? Zamysleme se někdy nad tím, odkud k nám tyto věci přišly. Není ta kosmetika jen ropný produkt? Je to oblečení ještě vůbec oblečení a ne jen přetvořené plastové lahve?
    Opravdu toho tolik potřebujeme?
    Nejsem přehnaně udržitelný ekotyp člověka. A mám ráda tekoucí vodu, spát v posteli, doma teplo a mít co jíst.
    O to víc jsem vděčná, že to mám, když vidím, jak jinde lidé strádají. V poslední době jsem na to nějaká extra citlivá. Snažím se co nejvíce vymanit tady z tohoto rádoby "západního" světa, na který si spousta lidí hraje. Chci žít víc jednoduše, a znát praktické věci (a né manažerské metody a techniky :D).
    Tento svět je plný informací, které jsou zbytečné a zahlcující. Nejraději bych vyhodila i počítač (TV už nemáme). Ale všichni víme, že to velice moc ani nejde.
    Jsem ráda, že u mě spousta změn už začala před nějakou dobou. Protože všechno trvá.
    Na změnu musí být každý připraven sám vnitřně. pokud to tak necítíme, nebo jsme příliš zbabělí, nelze se změnit.
    Adéla (Ianthe@email.cz)

    OdpovědětVymazat
  31. Knihu od Dana Arielyho jsem četla, potom i Nákupologii, která se mi tolik nelíbila. Teď se chci pustit do další knihy od Arielyho (intuici), jen musím dočíst vše, co mám rozečtené. První rok po škole jsem pracovala za min. mzdu, což mě naučilo při nakupování víc přemýšlet. Doufám, že mi to vydrží... snažím se ukládat si průběžně to, co si přeju, pak se vrátím k uloženým odkazům a promažu je... co zůstane déle, to si koupím... :)

    OdpovědětVymazat
  32. To je super článek!! :-)
    Já to mám jak u čeho. Co se kosmetiky a oblečení týče, tam jsem většinou imunní, už jsem si tak nějak vytvořila svůj styl (víceméně :D) a u kosmetiky jsem si sama vypozorovala, co jo a co ne. Navíc nesnáším mít doma hromady oblečení a lahviček, v tomhle jsem docela dost minimalista.
    Na druhou stranu se něčeho chytám rychle, hlavně co se jídla týče - třeba poslední dobou si chci všude dávat cupcakejky (to vypadá děsně, ale nevím, jak to jinak napsat :D), i přesto, že mi vlastně moc nejedou a vím, že jiné dorty a zákusky mi chutnají daleko víc. Ale nějak jsem si zafixovala, že cupcake je super a nejlepší (viz ty instagramy a blogy). To je vada...
    Ale proti něčemu imunní nejsem vůbec, třeba wayfererky, nebo macbook, to je prostě něco, co chci a musím mít a šetřím si na to, protože....to prostě vypadá dobře a je to cool (tedy, aspon bylo...ještě před rokem...). A když si to uvědomím, tak si připadám strašně stupidně, že já, ta, která si tak zakládá na tom nesnažit se o nějakou image a která je proti konzumu, se chytila zrovna na nakousnutý jabko. A pak si to odůvodňuju tím, že to pracuje líp, než jiné notebooky, a že lidi, co ho mají, si to jen chválí atd....a já tomu chci věřit :)

    OdpovědětVymazat
  33. Tak to sakra souhlasím :-)
    Hlavně na konci jak píšeš o obalu. Jakmile to má krásnej obal, nemůžu to nemít! Tesco finest čokolády..když je vidím, nevadí, že mám ve skříňce milion dalších čokolád - prostě ji musim mít!
    Hlavně jakmile to má proužky nebo puntíky, jsem nahraná :)

    OdpovědětVymazat
  34. Moc pěkný článek - dost jsem se pobavila. Ostatně to u tvých článků dost často.
    Já podléhám výhodným nákupům v akci typu 3 pudinky za cenu 2. A pak taky nákupům s dárkem - co na tom, že nijak extra nepotřebuju 5 balení pudinkových prášků a už vůbec ne reflexní přívěšek s medvídkem (a stará jsem na takovou tretku nejen já, ale i moje dítě ;-). A pak se občas nechám zlákat k vyzkoušení něčeho, o čem jsem viděla reklamu nebo o tom psal někdo na blogu ;-)

    OdpovědětVymazat
  35. Bozi clanek! Zrovna dneska jsem si rikala, ze ten Olympus fakt nutne potrebuju a dost vazne uvazuju, ze si ho poridim ..... achjoachjo, hloupa ovce!!!! :-D Jenze proste ostatni fotaky mi nikdo takhle dukladne nepredvedl, takze je nemam ani jak porovnat :-D Jinak ja kdyz vidim na instagramu alpro mlicko, tak se mi chce blit, fakt, to uz je moc.

    OdpovědětVymazat
  36. Market, krásný článek! Já jsem takové věci úplně přehlížela, ale přávě poslední měsíc si jich dost všímám a je zvláštní, že reklamy jsou opravdu všude kolem nás! Ovlivnují nás opravdu hrozným způsobem... A takový situace v obchodu, hlavně n M&S znám velmi dobře!:D

    OdpovědětVymazat
  37. Ehm... co jsou to air maxy? A proč všechny mluvíte sborově o Olympusu? Jsem úplně mimo tuhle mísu... Ale asi mi to nevadí. V pubertě jsem se zařekla, že nikdy nebudu ovce ze stáda a jsem za tohle rozhodnutí na sebe hrdá. Věci, které zrovna frčí, ať už jsou to hadry, boty, mobily nebo knížky, si z principu nikdy nekupuju, hnusí se mi ta věc hlavně proto, že ji mají všichni...
    Ale každopádně slevy 3+1 zdarma, nebo dárek zdarma, na to samozřejmě slyším :-D
    Každopádně krásný článek, jako vždy příjemně strávený čas :-)

    OdpovědětVymazat
  38. Super článek, fakt to sedí :) Já jsem si naposled kvůli reklamě koupila meruňkovou kofolu (ta ale byla opravdu moc dobrá :D) a kvůli instagramu alpro puding a ten fakt za těch 22kč nestál... :)

    OdpovědětVymazat
  39. Market, tak dlouho jsem nemela cas cist nejaky blogy, aneb nova prace a spoustu starosti a nervu. Kazdopadne konecne dohanim a dohanim (doufam, ze se dostanu i tam, kde nam oznamujes, ze jsi uspesne zdolala statnice!). Uz se mi ani nechtelo nic cist, ale rikam, otevru si ten jeji blog, ona me vzdycky rozesmeje.. a presne tak se taky stalo! Smala jsem se celou dobu, protoze jsem docela podobna OVCE, ale po tvym komentari k AirMaxum, ktery jsou naprosto priserny a proto je desne potrebuju :D a hlavne "Vezměte si moje peníze! Jen ať už je mám!", jsem se tu malem slozila i s notebookem pod postel! :D Diky ti za zlepseni hnusnyho proprsenyho dne. :))

    OdpovědětVymazat