čtvrtek 17. března 2016

Co nosím na trénink?

"Crossfit? Vždyť to je jenom o tom, kdo si navlíkne barevnější podkolenky a dražší triko od Under Armour!"
"No já bych ten crossfit i zkusila, ale bojím se, že tam na mě všichni budou koukat jak na chudáka, když nemám značkový oblečení."
Něco podobnýho už jsem slyšela a hlavně četla tolikrát! 
Můžete si ale být jisti, že tam má každý tolik práce sám se sebou, respektive se svou činkou nad hlavou nebo s počtem angličáků a box jumpů, že nezbývá čas ani energie věnovat pozornost tomu, co se děje okolo. Sama mám sportovní oblečení jak od Under Armour, Adidas nebo z crossfitové kolekce od Reeboku, tak i z HM nebo třeba z Lidlu a tílka z Decathlonu za sto třicet. 
A opravdu jsem si nevšimla, že bych v Reebok legínách sklízela nekonečný obdiv a slávu (to bych je pak ani nesundala!:D), zatím co v legínách z Lidlu by na mě padaly pohledy plné opovržení. 
A věřte mi, že v dámských šatnách trávím tolik času, že kdyby se tam řešilo kdo v čem přišel, rozhodně by mi to neuniklo! (hešteg drbna , hešteg slepice).
To však nemění nic na tom, že s přibývajícím množstvím tréninků bude růst i vaše potřeba nových a nových sportovních oblečků. S tím pocitem se ale dá bojovat......jen já to neumím, aneb nemám co na sebe!
Jestli ale na něčem opravdu, opravdu záleží, jsou to boty. Za nic jinýho vás nebudou vaše kolena a kotníky nesnášet tak moc, jako za cvičení ve špatných botách (a že vím o čem mluvím - za půlrok crosfitu v běžeckých botách bych si zasloužila facku. Kterou by mi moc rády daly moje kolena, kdyby mohly.) Tím, jak je crossfit komplexní sport, jsou na boty kladeny velké nároky. Musí být hodně stabilní, nohu držet pevně, mít tvrdou patu na vzpírání, ale zároveň musí mít pružnou špičku, aby se dobře skákalo přes švihadlo nebo na bednu, a zároveň nesmí vážit tunu. A taky musí být hezký z odolného materiálu, aby se neodřely hned při prvním pokusu o šplh na laně. A to vám žádný fitness boty, a už vůbec ne boty na běhání, nedají. A přesně to je důvod, proč má v každé crossfitové tělocvičně minimálně 6 lidí z 10 stejný boty.
A dnešní článek bude právě o tom, co se na tréninky osvědčilo mě - od hlavy až k patě, doslova.

Boty 
U nás jsou k sehnání speciálně na crossfit zatím boty od tří značek - Reebok Nano, Nike Metcon a Inov8. Samozřejmě nemusíte přijít hned na první lekci crossfitu ve speciálních botách. Ani na pátou nebo desátou. Ale kdybyste si měli koupit jen jednu jedinou crossfitovou věc, měly by to být boty.
Já mám Nano 5 od Reeboku od října, a od té doby dostávají zabrat prakticky denně. Pořád drží jako nový, a kromě toho, že jsou trošku špinavý (prostě princezna) na nich není nic vidět. A po tak dlouhé době můžu s čistým svědomím říct, že jsem opravdu spokojená. Při vzpírání je v nich pata hezky zpevněná a stejně tak angličáky nebo dvojskoky jdou bez problému (teda...občas problémy jsou, ale v tom jsou boty nevinně:D), a i moje občasné pokusy o šplh přežily bez jediné oděrky. Kdybyste viděli můj "styl" šplhu, pochopili byste, že to není jen tak!
Když jsem si je obula poprvé, přišly mi strašně tvrdý, pohybovala jsem se jako robot a měla pocit, jako bych si na nohy dala lyžáky. Hned během prvního tréninku jsem si na to ale zvykla, a to že nejsou měkkoučký jako plyšový papučky má holt svůj důvod.
Nike Metcon jsem na nohou nikdy neměla, tak nemám porovnání, ale slyšela jsem na ně taky dost chvály a hlavně....jsou TAK krásný! Crossfitový boty značky Inov8 jsem taky nikdy neměla, ale vzhledově se mi nelíbí - na rozdíl od růžovoučkých vzpěraček, který mají nádherný.
Vzpěračky
Vzpěračky mám taky od Reeboku (Lifter Plus 2.0), ale zdaleka ne tak dlouho, jako Nano. 
Ty rozhodně nejsou nutností, pokud s crossfitem začínáte, a dost možná ani později, pokud kromě klasického crossfitu nechodíte občas pilovat ještě techniku a nebo neděláte vyloženě silové workouty. Já chodím kromě crossfitu ještě 2x týdně na lekce vzpírání, abych se zlepšila v technice a váhy se konečně někam posunuly, takže pro ně využití rozhodně mám. (a ta radost! ta radost z nových bot!)
Ty zdaleka nejsou lehké ani ohebné, ale naopak váží asi tak tunu, podrážka je pevná jak kámen a mají malý podpatek, což musí být, aby byly co nejstabilnější. Spousta věcí se v nich dělat nedá, nebo alespoň já to ještě neumím - skákat v tom na bednu není žádná sranda, dvojšvihy se švihadlem jsou ještě větší tragédie než obvykle, a na hrazdě mám pocit, že jsem kvůli nim ještě těžší :D Ale pro nic z toho taky nejsou určeny, je to čistě na vzpírání nebo workouty kde jsou převážně těžší váhy bez kardia, a na to jsou úplně ideální. Díky klínu pod patou se dobře zvedá ze dřepů, pistol squats jdou mnohem líp, a celkově všechno to stabilnější. Takže si boty přezouvám podle toho, co se zrovna dělá, což je super.....až na to, že moje sportovní taška pak váží jak pytel cementu.
Bandáže
Moje zápěstí nebylo úplně ve formě už v době, kdy jsem chodila na TRX nebo fit box, ale teď dostává zabrat ještě mnohem víc, a tak už bych se bez bandáží neobešla. (Jednou jsem si je na trénink zapomněla, a jen jsem přemýšlela, jestli půjdu bolestí brečet do kouta hned u kliků ve stojce, nebo až u dřepů s osou nad hlavou :D)
A tak mám dvoje, jedny měkčí látkové Max Effort Wraps, které se dají nosit po celý trénink a nevadí ani u angličáků nebo shybů, a přímo na vzpírání nosím pevnější na suchý zip z Aktinu.
Ty látkové omotávky se dají postupně pomocí tkaniček různě povolovat a utahovat, takže se nemusí vůbec sundávat a jen si to přizpůsobíte tak, jak zrovna potřebujete. Já mám samozřejmě růžovou variantu, ale jsou k sehnání ve spoustě kombinací, různé barvy látek i tkaniček. V Brně jsou po domluvě k dostání přímo v CrossFit Destiny, a nebo jinak přes facebookovou stránku. 
Ty druhé jsou na suchý zip, a jsou opravdu hodně pevné, takže se hodí hlavně na činku, kde je potřeba zápěstí co nejvíc zpevnit, ale třeba na angličáky nebo hrazdu si je většinou dávám rychle dolů. Pokud ale nemáte se zápěstím vyloženě problémy, i na všechno by vám mohly postačit jen ty látkové. A naopak pokud máte pocit že je vaše zápěstí pevný asi jako žužu z pouti, na cviky kde je činka vyloženě nad hlavou budete potřebovat spíš ty nejpevnější.A co rukavičky? 
Ne.
 Pokud jste muž, na nic takovýho nemáte nárok. A pokud jste žena, tak taky ne.
 Jen princeznám se to odpouští. To ale nemění nic na tom, že jsou úplně k ničemu. Na hrazdě to s nima akorát tak klouže, a u vzpírání v nich nikdy nebudete držet osu tak pevně, jak bez nich (a náš trenér na to má přirovnání, který snad sem ani psát nechci :D).
Ruce sice budete mít škaredý jak dřevorubec po 30 letech práce a občas možná trošku poteče krev, ale tak to prostě je. Lekce pilates jsou ve vedlejším sále.
Někdo používá moznolníky neboli gripy, což je proužek kůže s dírou na prsty a proužkem okolo zápěstí. Trochu to šetří ruce a hrazda s tím prý klouže trochu míň, ale ty zatím nemám.
Co je ale největší zázrak pro ošklivé roztrhané ruce je Hemagel. Maličká tubička s průhledným gelem, co se prodává v lékárně zhruba za stovku, ale vydrží fakt dlouho. Pomáhá hojit rány a kůže se díky tomu zacelí mnohem rychleji. Už několikrát mi zachránil ruce, když jsem si strhla mozoly do krve, a za dva dny už jsem měla novou mladou kůžičku prostě ňuňuňu. A super pomocník je i tahle obyčejná náplast z DM. Stojí 50 korun a seženete ji pod názvem Sportverband. Dají se s ní olepit sedřené ruce, a nebo je před tím sedřením ještě včas zachránit. A ještě lepší jsou na zalepení zničených rukou tejpy protože jsou pružnější.....ale taky dražší a je jich na to docela škoda.
Trhačky mám vyrobené za pár korun z popruhu z Bauhausu, ale nepoužívám je na nic. Od úplného začátku jsem zvyklá všechno držet zámkovým úchopem, takže mi spíš vadí, než aby mi pomáhaly, a zatím jsem si k nim nějak nenašla cestu.
Švihadlo
Švihadlo a crossfit jsou skoro nerozlučná dvojka. Bohužel. 
Double unders každého ze začátku pořádně potrápí, a někoho klidně můžou děsit ve spánku i po několika měsících. Já už je sice v rámci možností zvládám, ale bez nějakého toho doprdele a švihnutí do předloktí se to občas neobejde. 
Tohle je moje třetí. První bylo objednané z e-baye. Bylo sice růžový, ale tvrdý jak drát a prostě nejhorší na světě. Kvůli němu jsem si myslela, že v životě nebudu umět dvojšvihy, a že jsem prostě úplně ztracenej případ. Přitom ale stačilo pořídit jiný, měkčí, ohebnější a trošku těžší, a hned to lítalo líp....jen "se" brzo rozbilo (no dobře, naštvaně jsem s ním mrskla o zem až praskly držátka:D). 
Nejvíc se mi ale osvědčily (pokud s tím zrovna neházím o zem) trošku tlustší a těžší švihadla, která mají třeba na Aktinu. Pro crossfit je nejdůležitější, aby to švihadlo bylo z ocelového lanka, aby hodně rychle lítalo - s nějakým provazem by double unders šly jen těžko, nebo spíš vůbec. I když by to zase tolik nebolelo...
Podkolenky
Když se řekne crossfit, spousta lidem se vybaví poskakující šílenci v podkolenkách.
Jasně, podkolenky se nosí proto, že to dobře vypadá. Protože když vám to na tréninku nesluší, tak se to nepočítá. Ale kromě tohoto duchaplného důvodu je tam i pár dalších.
Sedřené holeně plné modřin. Za prvé, není to zrovna pastva pro oči, a tak je kolikrát radši schovám. Za druhé to alespoň trošku chrání před dalšíma modřinama, a za třetí je tam alespoň malá maliličká šance, že když zakopnu u box jumpů, tak si nohu nerozseknu ani nesedřu do krve, ale jen tak zlehka potluču. A za čtvrté není poznat, že jste si neoholili nohy.
Takže skoro vždy mám buď legíny, nebo šortky a podkolenky, holé nohy už prakticky vůbec.
BCAA, nakopávač, spalovač, glutamin, gainer, kasein, protein, kreatin, magnézium, hořčík, rybí tuk, duha z jednorožce
Ehm,....ne.
Jak dlouhý byl tenhle článek, tak krátký bude seznam suplementů.
Prostě jen BCAA, a někdy ani to ne.
Přijde mi vtipný, když někdo začne chodit do fitka, prákrát tam zvedne jednoručku nebo uběhne pár kilometrů na páse, ale okamžitě utratí spoustu peněz za miliony věcí aby to rostlo/aby to spalovalo/aby regenerace, neasi a začne toho do sebe klopit víc, než profesionální sportovec.
Přitom jen málokdo trénuje tak, aby se to bez hromady suplementů neobešlo - ve většině případů bohatě postačí správná strava s dostatkem bílkovin.
Jasně, taky si občas protein koupím, ale spíš protože mi to chutná, ne proto že bych si myslela, že jinak bílkoviny do těla nedostanu. Na proteinový tyčinky mám tak trochu úchylku, ale to řadím spíš jako dobroty do kategorie "za odměnu". Gainer nebo creatin jdou úplně mimo mě, a spalovačům moc nevěřím. A navíc rozhodně nepotřebuju něco, po čem se budu potit ještě víc, než obvykle....takže nic termogenního pro mě před crossfitem ani nepřipadá v úvahu. Ale od přítele jsem dostala pár Granátů, tak to vyzkouším alespoň před běháním.
Neříkám, že občas nemám ráno pocit, že bych se nepotřebovala v nějakým nakopávači minimálně vykoupat, ale většinou postačí kafe, občas RedBull bez cukru. Pár nakopávačů jsem zkoušela, ale pro crossfit to asi nebyly zrovna ty pravé - pot mi tekl z čela už při rozcvičce, strašně se mi klepaly ruce (a to jsem si u snatchů zrovna nepřála:D),a ve stojce jsem jen cítila, jak mi krev teče do hlavy neskutečnou rychlostí. Jediný, který mi sedl byl od Scitecu, co jsem dostala ve vzorečku, ale dost možná to bylo jen placebo, vzhledem k tomu že obsahoval jen trochu kofeinu.
BCAA mám zhruba dva týdny, ale žádných změn jsem si zatím nevšimla ale jsou navoněný, sladký a melounový, což je pro mě dostatečnej důvod je pít. Občas mě samozřejmě něco bolí, kolikrát cítím že jsem to přehnala a že už by to dávno chtělo pauzu, ale na to jsou i všechny BCAA krátký a bylo by podezřelý, kdybych necítila nic.
Celkově si ale myslím, že čím míň suplementů, tím líp, alespoň dokud to jde. Protože když si někdo zvykne na miliony odměrek všeho možnýho a pak to jednou bude muset vysadit/dojdou zásoby, bude se bez toho trénovat hodně těžko, tím jak si na to tělo navykne.

Opasek ještě nemám, ale časem si pořídím. Teď si ho zatím jen občas půjčuju na somráka, když je to nutnost. Jediné, u čeho ho zatím potřebuju jsou těžké mrtvé tahy - ale jen když se jde na maximálku, a nebo přední dřepy, kde u maximálky těžko udržím záda.
Mnohem důležitější je ale naučit se záda zpevnit a držet střed těla rovně, a nenechávat to na opasku. Není nic horšího, než si opasek brát pomalu i na zavázání bot, aby si svaly zvykly na to, že vlastně nemusí dělat žádnou práci, a nijak se neposílily.
Časem si taky pořídím bandáže na kolena a možná i nějakou kloubní výživu, ale to ještě počká.
A oblečení? Zrovna nedávno jsem si říkala, že už ani na tréninky tu růžovou tolik nenosím.....než jsem si šla poskládat vypraný oblečky.

21 komentářů:

  1. Chachaaa, skoda ze jak rychle jsem zacala, tak rychle jsem skoncila...samozrejme docasne, doufam!:D Nejlepsi je odstavec o doplncich, ja to proste porad nechapu. Ani v dobe vrcholoveho sportovani jsem nemela potrebu do sebe cpat tolik "pudru na sto zpusobu" jako ted kazdej, kdo vejde aspon 2x rocne do telocvicny:D Nehlede na to, ze ty lidi si prectou jeden/dva clanky, pokecaj s nekym "ja mam silu!!!" v telocvicne a uz to hned doporucujou dal, bez nejakyho hlubsiho pochopeni fyziologie lidkeho tela. Ale konec jezibabovani, at se ti cisla na ose zvedaji a pocet modrin snizuje!!!:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, když obšas někde na Instagramu vidím poličky plný doplňků, myslela bych si, že je to vyfocený minimálně v šatně olympijskýho týmu....a ona je to přitom jen slečna, co jde 3x týdně do fitka na pás a na bossu! :DD

      Vymazat
  2. Další bezva článek! Na crossfit sice nechodím, jen do fitka, ale i tak se mi líbí první věty článku o tom, co si ostatní myslí. Myslím, že hlavně my ženy hodně řešíme, co si oblečeme a jak na nás budou ostatní koukat, když nebudem od hlavy k patě navlečený do "značek". Plně s Tebou souhlasím, že všem okolo je to úplnej šumák( pokud jsou tam z důvodu, že si chtějí dát do těla, takové ty pozéry nepočítám...)Již se těším na další bezva články :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju!!:)
      Přesně tak - a pokud na někoho moc koukám kvůli oblečení, je to jen proto, že se mi zrovna ty legíny/tílko/boty líbí a chci to taky! :D

      Vymazat
  3. Úžasný článek, díky moc! V crossfitu jsem nováček, takže vážně přišel vhod :) Začínám šetřit na boty :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Market, ještě jednou strašně moc děkuju, zachránila jsi mi život (nebo spíš ruce :P)! Měla jsem nechutně rozedřenou dlaň a koupila si tu mastičku, co doporučuješ, jednou natřela a hned na druhý den je to o 120% lepší. Víc takových zázračných tipů jen uvítám :)

      Vymazat
    2. tak to jsem moc ráda!!:) Taky jsem tomu ze začátku ani nevěřila, jak moc to pomohlo! :D

      Vymazat
  4. No, vzhledem k tomu, jak nesnáším shyby, angličáky, stojky a tak, tak ze mě crossfiťačka nikdy nebude. Nicméně, boty jsou u sportu základ, čím víc růžové, tím lepší, samozřejmě :D. A pak u mě nikdy nechybí žůžovoučky opasek - na těžké dřepy, žůžové bandáže, které kvůli pochroumanému zápěstí nosím skoro i na to zavazování bot a na trhové pozvedy (které taky nesnáším) trhačky. Na bandáže na kolena mám taky pifku, ale jsou drahé jak čert :D. Ale stejně je nejdůležitější, aby to všechno ladilo, jinak to nemá smysl a neroste to :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. já angličáky a podobný hrůzy taky strašně nesnáším, ale z nějakýho nepochopitelnýho důvodu to pořád dělám, hešteg nenormální :D
      A trhové pozvedy jsou hnus a hrůza, to bych nejradši vymazala ze světa!

      Vymazat
  5. :D nemám co nasebe znám velmi dobře. až na to že legín mám víc než věcí na normální chození.. možná to bude i tím, že ty legíny prostě padnou v každé váze, kdežto normální kalhoty mám ve více velikostech :D

    OdpovědětVymazat
  6. Sice mě crossfit neláká ani trochu, ale tvoje články se čtou tak dobře, že jsem si to stejně s chutí přelouskala :D

    OdpovědětVymazat
  7. "No já bych ten crossfit i zkusila, ale bojím se, že tam na mě všichni budou koukat jak na chudáka, když nemám značkový oblečení."
    SAKRA, tak ono ne :-(... a na co se teď budu vymlouvat?
    http://radinsen.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
  8. A to já potřebuju jen čtyři věci :D Boty (zasloužila bych si lepší), ručník (protože se děěěsně potím), pití (abych neumřela) a oblečení (zasloužím si víc :D :D)

    PS: Nejskvělejší článek
    PPS: Jako vždy :)

    Sweet Life with Lena

    OdpovědětVymazat
  9. Taky myslím, že kdo chce cvičit, nebude hledat výmluvy, že nemá žádný oblečení. ale jinak.........jsem princezna!

    OdpovědětVymazat
  10. Moc hezký fotky, takový.. úplně mě motivují začít něco dělat! :D

    Michaelatravels

    OdpovědětVymazat
  11. Skvělý článek!
    www.jdeocestu.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj, mohu se zeptat kde kupujes proteinovou tycinku na obrazku? Paleo Raw Bar. Dekuji moc

    OdpovědětVymazat