středa 1. ledna 2014

Silvestr, domácí sushi a recept na novoroční cheesecake

Úplně nejlepší a zároveň strašněnahovno rok už je za námi, a tak teď můžeme doufat (ale hlavně se snažit!), že ten nový bude jen a jen lepší.
Co se týče loučení se se starým rokem a vítáním roku nového, pojala jsem to letos docela poklidně. Mohla bych napsat, že na nějaké velké opíjení paření až do rána už jsem stará, ale tomu bych nevěřila ani já sama.
Na tohle stará nebudu asi nikdy.
Jen jsem zkrátka neměla zrovna na žádnou párty-párty náladu a s přítelem jsme se domluvili, že to tentokrát oslavíme ve dvou. (teda, když připočtu ty vínka, bylo nás asi 5 :D)
Hned ráno jsme si zašli do fitka (není potřeba čekat na novoroční předsevzetí), kde jsem ale byla líná nějak víc posilovat a všechno mě bolelo ze cvičení v den předešlý, a tak jsem strávila skoro celou během na páse. Líná prdel, no. Co mě ale bavilo nejvíc - před pásem byla veliká televize, na které se pomocí dálkového ovládání dala zvolit jedna z mnoha krajin, která se poté promítala, jako byste po ní běželi.
Jsem asi děvče zaostalé, ale tohle jsem viděla poprvé a byla jsem z toho nadšená jak malá!
Na takový kraviny mě užije.
No a taky to běhání byla hned (ale jen o trochu!) menší otrava.
Vybrala jsem si tam na promítání centrum Vídně, co jiného taky ode mě čekat, že. Takže jsem vlastně běžela od Stephansplatzu přes Graben, kolem Tiffanyho, po parku u Hofburgu až k Rathausu. Hohohooo!
A přesně tam se taky v pátek dopoledne vracím.
Teď už ve skutečnosti, ne jen virtuálně.
Ale až už z Vídně přijedu domů na konci ledna na trvalo, vím kam jít, kdyby se mi náhodou po Österreichu stýskalo - do brněnského BIG ONE! :D

A po cvičení to samozřejmě chce zase doplnit energii, a tak jsem využila nejlepšího jedlého dárku od kamarádky - surovin na přípravu domácího sushi! Byl to v řadě již můj třetí pokus o tuhle dobrotu, ale v mém případě se předtím o dobrotě nikdy mluvit nedalo.
Nevím, proč jsem se nikdy předtím nedržela přesných instrukcí a návodů. Že by mi to nedovolila má všechno-vím-všechno-znám tvrdohlavost?
Poprvé jsem to udělala stylem Babicy - čili "když nemáte rýžový ocet, dejte tam normální" (a nešklebte se u toho čtení! ). O chuťovém zážitku nic říkat nemusím.
Podruhé jsem už koupila rýžový ocet, ale zase jsem rozvařila a následně spálila rýži. Kuchařské umění na jedičku!
No a potřetí, když jsem konečně dostala rozum a pořádně nastudovala jak se taková rýže vaří, to dopadlo až nečekaně dobře.
A přitom stačilo tak málo!
Večer předem jsem rýži několikrát propláchla studenou vodou a poté nechala přes noc namočenou v hrnci. Ráno jsem k rýži přilila vodu (cca centimetr nad rýži) a vařila, dokud se všechna voda nevyvařila. To trvalo asi 15 minut. Pak jsem ji nechala 10 minut odpočívat a následně ochutila octem (tím správným!) se lžicí cukru a soli. Mísu jsem přikryla a dala na balkon.
Odešla do fitka, a až jsme se, spolu s mužem i koupeným uzeným lososem a avokádem vrátili, mohla jsem začít motat oběd.
A kupodivu ani samotná výroba sushí nijak složitá nebyla, na internetu jsou stovky návodů, jak to dělat, ale hlavní chyba, které se hodně lidí při výrobě domácího sushi dopouští (no jo, na fejzbůčku na mě každou chvíli vyskočí nějaká chlubící fotka) je to, že rýži dávají na celou řasu. To je ale špatně a vypadá to pak blbě, když je tam ta řasa stočená jako šnek. Správně se to dává jen do poloviny, s tím, že náplň se umístí přesně doprostřed rýže.
No a já jsem zase chytrá jako rádio a dělám, jako by moje sushi bylo profesionální...
Nebylo, ale s přimhouřenýma očima to docela jako sushi vypadalo, a hlavně chutnalo. Dělali jsme rolky s avokádem, krabími tyčinkami a lososem. Ale radši s uzeným, protože k "čerstvým" rybám z Albertu jsme velkou důvěru neměli. A k podávání samozřejmě nechybělo ani wasabi, jehož množství nikdy neodhadnu a buď není cítit vůbec, nebo to pálí tak, až mi slzí oči. Ta druhá možnost je častější.
A na závěr dodám už jen poplácání po zádech, sama sobě.
Jo a taky omnomnomnom.
A druhá z dobrot, kterou jsme včera vytvořili (no dobře, já jsem vytvořila...přítele jsem nechala jen drtit sušenky:D) byl cheesecake.
Dort, který miluju ze všech na světě nejvíc. (a ze všech cheesecaků nejvíc miluji ten ve Starbucks, s bílou čokoládou a malinovou marmeládou. Mmmm o důvod víc, proč se těšit do Vídně!)
Ale tento bych možná měla napsat "cheesecake", protože úplně pravý není.
Pekla jsem už všechny možné druhy tohoto dortu, jak ten pravý, z mascarpone a Philadelphie, tak i falešný z tvarohu a bílé a hořké čokolády. A potom taky různé verze tvarohových dortů, kterým už se snad ani cheesecake říkat nedá.
Původně jsem chtěla péct klasický New York cheesecake, podle Dity P. Ale jak jsem tak stála v Bille před regálem s mléčnými výrobky a koukala na to předražené mascarpone a drahou Philadelphii, kterou bych musela koupit minimálně 3x, rozhodla jsem se to trochu odlehčit.
Jak pro peněženku, tak nakonec i pro postavu.
A ten můj je tedy něco mezi pravým cheesecakem, z hezky tučňoučkého mascarpone a Philadelphie a tvarohovým dortem. Protože samotný pečený tvaroh s vejci zas taková dobrota není. A korpus jen z vloček by mě asi taky nelákal.
Na novoroční cheesecake budete potřebovat :
2 vaničky tučného tvarohu
1 kelímek zakysané smetany
200g Lučiny (koupila jsem 2 kostky po 100 gramech)
3 vejce
2 žloutky
75g třtinového cukru
25g vanilkového cukru
kůru z 1 citronu
lžíce citronové šťávy
2 lžíce mouky
na korpus :
2 balení cereálních Bebe sušenek (takové ty hranaté). Ale dobré je to i z Lotus sušenek, ve stejném množství.
100g rozpuštěného másla
lžíce skořice
1) Rozpalte troubu a na dno dejte nádobu s vodou, aby se vytvořila pára. (a hlavně potom pozor při otevírání, ať se neopaříte, jako se málem povedlo mně :D)
2) Sušenky rozdrťte úplně na jemno. Buď v mixéru, na což jsem ale moc líná, a nebo je dejte do sáčku a rozmačkejte je rukama. Rozpusťte máslo, přidejte k sušenkám. Vyložte formu pečícím papírem a do ní namačkejte sušenkový korpus.
3) Troubu ztlumte na 180 stupňů a dejte tam formu s korpusem.
4) Smíchejte všechny suroviny kromě vajec. A poté přidávejte vejce postupně, jedno za druhým, a pak žloutky.
5) Vytáhněte korpus z trouby a nalijte na něj směs
6) Dejte péct, 180 stupňů, 45 minut. A troubu vůbec neotevírejte, aby dort nepopraskal.
7) Po upečení nechte dort ještě chvíli v troubě, poté trochu otevřete dvířka a nechte ho tam, aby chudák neměl šok ze změn teploty. 
8) Dobrou chuť!
A tady už je novoroční snídaně. 
Říká se "jak na Nový rok, tak po celý rok". A pokud jde o tuhle snídani, po celý rok by mi to opravdu nevadilo.
Co se ale týče novoročních předsevzetí, ta si nedávám. 
Třeba nějaké cvičící. K tomu, abych se pravidelně hýbala jsem v životě 1. leden nepotřebovala, protože jít si zacvičit je pro mě tak přirozené, jako třeba....snídat cheesecaky.
Ani žádné jídelní.
Zdravá jídla mám ráda (ajajajaj zase myslím na ten svůj kuskus!), jíst hlavně zdravě je pro mě taky přirozené a ráda zkouším různé zdravé recepty. Ale abych si vymýšlela zákazy jako už-nikdy-žádná-čokoláda nebo nedejbože už-nikdy-žádná-lahvinka-vínka? No to mě asi vážně neláká a nevidím v tom smysl.
A třeba učící předsevzetí?
Ale no tak! Vždyť nejlepší práci odvádím pod tlakem a ve stresu. Proč psát seminárky o kterých vím od začátku semestru, když to JDE dva dny před odevzdáním? Byla by přeci škoda se ochudit o tak dobré výkony, o které se stres postará!
P.S. Šťastný Nový i nový rok!
P.S.2 Svědomí mi říká, že to učící předsevzetí by tak úplně od věci nebylo.
P.S.3 No dobře, jdu se učit!
P.S.4 ....nebo zítra.

35 komentářů:

  1. takovy ftiko chci taky!:D A domaci sushi uz musim vyzkouset, tvoje vypada skvele!:)

    OdpovědětVymazat
  2. to sushi vypadá božsky! doma mám řasu, rýži i ocet,ale ten 'vnitřek' mi pořád nějak chybí, abych se mohla pustit do přípravy :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak si udělej zeleninové sushi..v čem je problém? :))

      Vymazat
  3. S tím sushi jsi mi udělala chutě (i přes to, že jsem ho ještě nikdy nejedla) :DD. Určitě ho někdy vyzkouším! :))

    OdpovědětVymazat
  4. Ty rvé výtvory jsou boží :) Já sushi ještě nikdy neměla, ale láká mě to. Už jsem teda byla částečně pozvaná, tak snad to někdy výjde :D Nebo si ho taky zkusím doma, ale přecejen bych prvně radši ochutnala to "originální" :) No a cheescake - to taky nemám slov :) Ten jsem měla naposledy snad někdy na jaře a teď jsem na něj dostala pořádnou chuť! Budu si muset najít nějakou příležitost a upéct ho - asi oslavím nějaký pěkný víkend :D

    OdpovědětVymazat
  5. Milujem cheesecake ! :) musím si urobiť, tento vyzerá úžasne.
    Pozývam ťa na svoj blog COLORFUL THOUGHTS :)

    OdpovědětVymazat
  6. Mňam cheesecake! Toho bych se mohla doslova užrat! :D

    OdpovědětVymazat
  7. Ten cheesecake vypadá skvěle, někdy ho vyzkouším :-)

    OdpovědětVymazat
  8. když už jsme u těch tvarohovejch dortu.. zkus tenhle http://www.apetitonline.cz/recepty/1118-kolac-s-arasidovym-maslem.html je teda megasladkej, ale je výbornej (s korpusem právě z lotus sušenek)!

    OdpovědětVymazat
  9. Mňam, ten cheesecake vypadá dokonale! Ještě nikdy jsem pravý nejedla, tak si do toho Starbucksu asi skočím. Gratuluji k sushi :-D Asi se do toho taky pustím. Do třetice všeho dobrého (špatného?:D).

    OdpovědětVymazat
  10. Dnešní "cheesecake" recept mě už konečně nakopnul si zejtra nakoupit všecky potřebné suroviny a konečně se o něj pokusit :)
    P.S. : opět skvělý článek (:

    OdpovědětVymazat
  11. Tak jo, nakýbluju se k tobě a takovýhle dobroty mi uděláš! Vypadá to luxusně, obojí :)
    a o Babicastyle mi povídej, pěkně se za to stydím :D
    Hodně štěstí a zdraví do novýho roku, hodně cheesecaků (a ještě víc cheesecaků a velkých cappucin semnou) a doufám že se brzo uvidíme :-*

    OdpovědětVymazat
  12. Já se z domácíhé sushi u kamarádky vždycky, tak nechutně přejím:D neumíme moc odhadovat..a přece to nenecháme ležet na talíři, když jsme se s tím dělaly!:D
    Šťastný nový rok!
    S učením od zítra..ale zítra už fakt musím..

    OdpovědětVymazat
  13. Mňám, sushi :) zrovna dnes som premýšlala že by som si dala. A vyskúšaj toto. http://www.mimibazar.sk/recept.php?id=52395&order=1 Je fakt super ! Bebe kekse, tvaroh a kooooopec ale kooopec čokolády ! :)

    OdpovědětVymazat
  14. S novoročním cheesecakem to musí být teda dost dobrý rok, pěkně si ho uvitala, jen doufám, že sis zazpívala čís čís čískejček.... :-D Tak ať se v něm daří jak se patří :-) A mockrát se shledame, a třeba když se vsechno dobre podaří, budu už druhou půlku roku prudit v Brně... A víš co? Normálně bych si to tvé sushi docela dala, mám na něj normálně chuť...

    OdpovědětVymazat
  15. Bojím se dělat sushi, protože všichni mě od toho odrazují - ale teď mám díky tobě chuť ho zkusit! :)

    OdpovědětVymazat
  16. hohohooo mnam !!! <3
    no jestli platí jak na nový rok tak po celý rok, tak teda potěš panbu :D

    OdpovědětVymazat
  17. Na psaní seminárek dva dny před odevzdáním bych asi neměla nervy :D Přeji vše nejlepší do nového roku, ať se ti splní i ta nejtajnější přání ;)

    OdpovědětVymazat
  18. Na chceesecake mám nejradši základ z celozrnných sušenek Albert, dokonce předčil i chuťově Lotusky a mají lepší složený než Bebečka. :)

    OdpovědětVymazat
  19. S tím sushi jsi mi připomněla, že do 17.1. musíme s přítelem využít voucheru na večeři do místní sushi restaurace. Ještě nikdy jsme to nejedli, tak jsem zvědavá. :D
    Cheescake jsem doma pekla jen jednou, ale moc strávníků neoslovil, takže kdo ví, zda se na jeho pečení ještě vůbec někdy vrhnu.

    OdpovědětVymazat
  20. Skvělý článek :) Jak dort tak sushi, ale na sushi bych si asi doma netroufla :))

    OdpovědětVymazat
  21. s tím potíráním celé řasy rýží úplně souhlasím :D taky vidím věčně na facebooku fotky takhle připraveného sushi a nechápu je :D

    OdpovědětVymazat
  22. Hmm dobrý fitko..:D
    Cheesecake jsem nikdy neměla, na dorty, koláče a tak moc nejsem. Sushi jsem taky nikdy neměla, ale láká mě, moc:) Nechceš mi udělat?:D

    OdpovědětVymazat
  23. cheesecake zkusím miluju je !

    OdpovědětVymazat
  24. To sushi vypadá luxusně :) Cheesecake už jsem taky pekla a dokonce se i povedl. No jo, taky se učím nejlépe pod tlakem. Proč se učit týden dopředu, když to jde noc před tím, že? :D

    OdpovědětVymazat
  25. Teleportuj celé fitko aj na Slovensko do môjho mesta:D. Do toho fitka by som chodila ráda. :) inak tortička/koláčik mnaaam.

    OdpovědětVymazat
  26. Zostala som nejaká hladná :D

    OdpovědětVymazat
  27. Cheesecake vypadá božsky! Cokoliv tvarohového miluju, strašně moc, mohla bych to pořád :D

    OdpovědětVymazat
  28. Cheesecake stopro zkusím!!! Ale nejvíc se mi líbily ty poslední řádky, pravda pravda:))

    OdpovědětVymazat
  29. Cheesecakem se budu inspirovat na blížící se oslavu :-)

    OdpovědětVymazat
  30. Super Cheesecake vyzkouším :)

    OdpovědětVymazat
  31. Tvé sushi vypadá naprosto luxusně :) Chtěla jsem set na něj darovat kamarádovi, ale pak jsem si řekla, že na něj spolu raději zajdem :)

    OdpovědětVymazat
  32. Sushi vypadá parádně! :) a ten cheescake? Love it! Někdy vyzkouším! :)

    OdpovědětVymazat
  33. Pekla jsem podle tvého receptu cheesecake už minulý týden a měl u nás doma takový úspěch, že zrovna trůní v troubě podruhé :D Je to fakt mňamka :) .. zároveň musím pochválit celý tvůj blog. Chodím sem prakticky denně a moc ráda si čtu tvoje články (a slintám nad fotkama :D ) Zdáš se být moc prima slečna :)
    V.

    OdpovědětVymazat