neděle 29. prosince 2013

Pečení : Domácí celozrnný chléb a nejlepší housky

Co běžně dělají dvaadvacetileté studentky?
Některé tráví většinu času učením, jiné tráví hodiny a hodiny pobíháním po obchodech a nákupem oblečení, jiné se zajímají hlavně o kosmetiku a líčení, vymetají jednu párty za druhou, jedno rande za druhým, probírají s kamarádkami nad skleničkami samé životně důležité věci...
No a já...
Já peču chleba.
Vskutku typická zábava.
Ještě nedávno (nebo před pár lety?) bych nechápala, proč si někdo peče chleba doma, když si ho může koupit.
Připadalo by mi to divný, babičkovský, oldschoolový, retro a tak dál.
No a teď se mi rozzáří oči nadšením, když z trouby vytáhnu krásně kulatý bochník!
Ale i po těch obchodech běhám ráda, ráda se namaluji, zajdu protančit střevíce, a večer jdu s kamarádkou zase na nějakou tu skleničku. Takže normální dvaadvacetiletá blondýna snad zůstávám.
A kéž bych tak měla tolik kabelek, jako bochníků chleba!
Co se týče snídaní (a vlastně jídla celkově), točí se u mě různá období.
Období ovesných kaší. Období instantních kaší Nomina, období domácích koláčů a buchet. Období loupáčků. Období lívanečků a palačinek. Období müsli a různých cereálií, období tousů s burákovým máslem....
A když na mě takové období přijde, jím to samé pořád a pořád dokola, protože je to v tu chvíli tím nejlepším jídlem na světě a nic jiného ráno nechci, na nic jiného nemám chuť.
Někdy takové období trvá třeba jen 4 dny, někdy dva týdny, a někdy třeba i několik let (joo, ty kaše!).
A právě teď je tu období pečiva, které bylo krátce přerušeno obdobím vánočkovým, a poté se opět vrátilo.
Není nic lepšího, než čerstvé nebo rozpečené, domácí pečivo! A když se k tomu přidají ještě kozí sýry nebo poctivé máslo ze sýrárny a dobrá šunka, o největší dobrotu je postaráno!
A nedávno jsem upekla svůj první, skutečně chlebový chléb.
Často jsem sice pekla tento, velice oblíbený, se sušenými rajčaty. Krásně vláčný a voňavý, ale není to úplně typický, český chléb.
Postup jsem okoukala u Verunky, akorát jsem použila jiné mouky, a dopadlo to více než dobře.
Na jeden malý bochník budete potřebovat :
2 hrnky celozrnné pšeničné mouky (hrnek mám 250ml)
1 hrnek hladké mouky
7g sušeného droždí (jde to ale i z klasického čerstvého droždí, z půlky kostky. Akorát je třeba přidat více mouky, jinak bude těsto moc řídké)
hrnek a půl vlažné vody
sůl
slunečnicová semínka
Všechny suroviny smícháme a a vypracujeme těsto, které necháme kynout na teplém místě minimálně 45 minut. Poté ho znovu propracujeme a necháme znovu kynout 45 minut. 
Pak si rozpálíme troubu, do které vložíme pečící nádobu i s poklopem (pekla jsem to v prastarém pekáči, ve kterém mamka peče kačenu :D), aby se nahřála. Po pár minutách, až bude nádoba teplá, do ní vložíme bochník chleba, který uplácáme pořádně pomoučenýma rukama na pomoučeném vále.
A chléb pečeme přiklopený poklopem, při 230 stupních, zhruba 45 minut. Pak už jej jen vytáhneme a necháme vychladnout zabalený v utěrce.
A druhý recept bude na domácí housky.
Ty nejlepší housky ze všech!
Jsou totiž podle Dity P., z její kuchařky, kterou nám se sestrou nadělil Ježíšek, a tak teď budu zkoušet všechny recepty o sto šest. A tenhle recept rozhodně nebyl krok vedle!
Jediná změna, kterou jsem udělala bylo to, že jsem nahradila polovinu bílé mouky moukou celozrnnou pšeničnou, a houskám to rozhodně neuškodilo - na chuti ani barvě to vůbec znát není a jsou tak jako tak krásně nadýchané a měkkoučké. 
A místo sádla jsem musela použít máslo, protože sádlo jsme zrovna doma neměli (no dobře, měli, ale byla na něm elegantní plíseň :D).
 Ta knížka je celá krásná, plná dokonalých fotek, lákavých jídel, a ke každému receptu je ještě něco připsáno, což je nejlepší.
Včera jsem při prohlížení měla celou dobu na tváři tak přiblblý úsměv.
A třeba k těmhle houskám Dita napsala :
"Není nic úžasnějšího, než si v tom vykřičeném světě na chvíli sednout, z kabelky Prada vytáhnout domácí housku a s tou největší elegancí si ji nacpat do krku." :D
Na 12 housek budete potřebovat :
250g hladké mouky
250g celozrnné pšeničné mouky
půl kostky droždí
200ml mléka (plus kdyžtak trocha navíc, podle hustoty těsta)
3 lžíce bílého jogurtu
3 lžíce změklého sádla nebo másla
1 lžička soli
1 lžička cukru
bílek na potření
Smíchejte mouky do velké mísy, uprostřed udělejte důlek, dejte tam droždí, lžičku cukru a zalijte vlažným mlékem. Až se za pár minut vytvoří kvásek, smíchejte jej s moukami a přidejte všechny ostatní přísady. Vypracujte těsto a uložte jej minimálně na hodinu na teplé místo.
Potom už jen na pomoučeném vále umotejte housky (prostě klasické copánky..), rozpalte troubu, pomažte housky vajíčkem, posypte mákem, a dejte péct - 180 stupňů, 30 minut.
A další ráno můžete mít nejlepší snídani, tak jako já!

47 komentářů:

  1. "já peču chleba" haha :D:)
    se snídaňovými obdobími (?) to máme stejně, teď jsem taky u pečiva :) a kozí sýry nebo máslo, to je slast!
    Dita P. i housky podle ní jsou úžasné! hezký den :)

    OdpovědětVymazat
  2. Jéé, jak chleba, tak housky se ti moc moc povedly!
    Ty houstičky bych možná vyzkoušela na Silvestra, ať máme co přikusovat k té hromadě obložených táců. :D

    OdpovědětVymazat
  3. Jůů to jsou krasavci ty housky :-D Já osobně miluji slané snídaně, křupavý chleba, nebo semínkové celozrnné housky.. mňam.. a na svačinu zase přijdou kašičky, jogurty s müsli a banánem, nebo jiné sladké dobroty..
    A mooc se těším na článek o tom co jsi dostala, doufám že přidáš moooc foteček :-D :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Parádní! Hned si píšu receptíky a musím určitě vyzkoušet :) moc se ti to povedlo, ten článek si začala moc hezky :D

    OdpovědětVymazat
  5. Taky jsem teď měla takový období. Vánoční, hehe. Vánočka /cukroví/ štrůdl. Každopádně moje snídaně musí být vždycky sladká, to se mi asi dochovalo ještě z dětských let, kdy jsem pomalu nic jiného než sladké nejedla. Teď bych si to taky dokázala představit, ale už bych to asi nevylítala tak, jako "za mlada" :D
    Pečivo vypadá krásně, obzvlášť ty housky! Možná se taky někdy odhodlám na tento pekařský um. Zatím moje zkušenosti dosáhly obyčejného, ale za to výborného štrůdlu, který bych mohla jíst pořád :D

    OdpovědětVymazat
  6. Elegantná plieseň :D M. jedine ty ma dokážeš zaručene vždy rozosmiať! Chlebík vyzerá veľmi chutne ;)

    OdpovědětVymazat
  7. taky se občas cítím divně, když ke mně přijde kamarádka a já peču chleba... no nic. Ale ta radost, je veliká, když se povede. Chleba od Verči je ten nejlepší na světě, pekla jsem ho už tak 30x a to nekecám, někdy ho peču i dvakrát do týdne a to stejně chybí. Dělám ho jen z celozrnné mouky (já jsem si totiž na bílou mouku zasedla, takže ji nikde nechci, i kdyby mě to stálo nenakynutí! :DD), ale tomuto chlebu to očividně nevadí. Někdy ho jím i samotný, jak mi chutná. No a ty housky, mňam. Deník Dity P. bych si taky moc přála, ty fotky jsou fakt skvostné (stejně jako ty tvoje). A ten komentář Dity k těm houskám mě neskutečně rozesmál. :DD

    OdpovědětVymazat
  8. taky jsem driv peceni chleba nechapala:D) ale ted uz se dlouho chystam nejaky ten chleb upect:D)

    OdpovědětVymazat
  9. Ty jsi skvělá, nemůžu si pomoct! Tvoje pečicí schopnosti..no prostě klobouk dolů. Já nevím proč, ale furt s tim kynutým těstem nějak nekámoším :D. Ale využiju čas prázdnin a chleba podle tebe taky zkusím. Slaně jsem dříve snídala každý den a mám to taky ráda, takže proč to nezměnit a dát kaším oddych :D
    děkuji ;)

    OdpovědětVymazat
  10. To je taková nádhera, až mi oči přecházejí :) Mám na to neuvěřitelnou chuť, hlavně na houstičky, ty vypadají jak z prvotřídní pekárny a voní mi až sem :D Ne fakt, jako bych je cítila, a dokonce si umím představit, jak chutnají.
    Mimochodem jsem včera měla k snídani sladké bagely podle tebe, a bylo to úúúúžasný! :D :)) S máslem a nakrájeným banánem. Lahůdka :)
    No takže na zítra budou tyto houstičky, už je to jasný, díky moc za recept :))

    OdpovědětVymazat
  11. Taky bych pekla chleba, nebo spíš houstičky,domácí pečivo je mé milované !
    Je prostě tolikrát lepší..než kupované :)

    OdpovědětVymazat
  12. To jsem pekla taky, jojojo! Dita je nejskvělejší, houstičky jsou fakt nej, chtěla jsem je péct včera, ale maminka říká nenene, máme dvě vánočky, dva chleby a ještě štolu, přece nebudeš péct. Tak mi sklaplo se sklopenýma ušima jsem si o tom nechala zdát :D Ten chlebík jsem pekla ten, jak se nechává kynout přes noc, tak měl veliké díry, ale jinak byl moc moc dobrý! Až všechno sníme, asi se dám do tohohle :)

    OdpovědětVymazat
  13. Mňam! ten chleba je tak kráásně popraskaný :-o ♥

    OdpovědětVymazat
  14. Jé, teď by se hodilo přemoct lenost a také něco upéct, vypadá to fakt skvěle :)

    OdpovědětVymazat
  15. Ty jo, ten chleba vypadá úplně úžasně! Škoda, že na tohle nemám, je to nad mé síly, takže bych z trouby vytáhla spíš připálenou placku, nebo nedopečený podivný tvar parodující chleba. :D

    OdpovědětVymazat
  16. Když použiji droždí v kostce, tak to nesmíchám všechno dohromady ne? Tam se prvně musí udělat kvásek, nebo se mýlím? :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ano ano, z droždí se napřed kvásek udělat musí :)

      Vymazat
  17. Už dlouho se přemlouvam, že také upeču domácí chleba, ale pořád se k tomu nemůžu dokopat :D ale ty housky vypadají báječně! :)

    OdpovědětVymazat
  18. Je možné i místo pšeničné použít celozrnnou žitnou mouku ve stejném poměru? Chlebík vypadí luxusně :-)

    OdpovědětVymazat
  19. Mňam, domáci chleba... :) tiež pečiem, ale už iba kváskový a celozrnný. Doma sme si naňho tak zvykli, že z obchodu nám už vôbec nechutí. Vyskúšam aj tie houstičky urobiť s kváskom miesto droždia, vďaka za tip :)

    OdpovědětVymazat
  20. Musim zkusit housky a sehnat kuchařku! JO a ještě prada kabelku :D

    OdpovědětVymazat
  21. Napsala bych, že ty housky vypadají jako kupované, ale to bych tě urazila, jsou ještě krásnější ;) :D Úplně se mi sbíhají sliny... a to jinak pečivo téměř nejím :)

    OdpovědětVymazat
  22. To urcite vyskusam ! :) Vyzer to paradne :)

    www.beautyofbodybyem.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  23. Deník Dity P. je vážně skvělej. Při jeho pročítání jsem na tom byla podobně - přiblblý úsměv :-D Ty fotky tam jsou dokonalý a je to moc hezky napsaný. :-)
    No a ty tvoje houstičky! A i ten chleba vypadá úplně skvostně. Měla bych to zkusit! (Učení počká)

    OdpovědětVymazat
  24. Můj Ježíšek Deník Dity.P bohužel nesehnal :( nevidím to jinak...nadělím si ho sama! :D Housky vypadají hodně chutně ;)

    OdpovědětVymazat
  25. Super chleba, hezky popraskal. A houstičky od Dity se taky moc povedly, už se těším, až si tu její knížku přečtu. :)

    OdpovědětVymazat
  26. Wow, ty jsi tak šikovná ! Ty housky jsou nejlepší !!! :-)

    OdpovědětVymazat
  27. já chleba zatím nepekla, trošku se bojím, že bych to pokazila :D

    OdpovědětVymazat
  28. Hned jsem si šla upéct taky jeden (s grahamovou moukou). Se sušenýma rajčaty, olivama a kombinací slunečnicových a dýňových semínek. :)

    OdpovědětVymazat
  29. Obojí vypadá mňamózně! Díky za recept na ty housky, určitě vyzkouším. Není nic lepšího, než čerstvá křupavá houska :)

    OdpovědětVymazat
  30. Aaaa tady byl někdo šikulín (a někdo zase hroznej lenoch a neupekl nic, žejo Blanice!!)

    OdpovědětVymazat
  31. Ditina kuchařka je vážně skvělá, její recepty naprosto fungují, což se o jiných kuchařkách vždycky říct nedá. Na ty housky se taky chystám a inspiruji se tebou, přidám tu celozrnnou mouku. :-) Hezký zbytek roku a hodně štěstí a úspěchů v tom nadcházejícím! :-) Petra

    OdpovědětVymazat
  32. Takhle nádherné housky jsou podle mě znak pokročilých pekařek a kuchařek! Jen tak dál! :)

    OdpovědětVymazat
  33. ty houstičky jsou tak nádherně nafocený, že se na ně hned zítra ráno vrhnu až se vrátím z krámu s droždím :)

    OdpovědětVymazat
  34. Vypada to krasne, ale spis to vyresim tak, ze z testa na housky, upeču bochník chleba :) Jsem prostě líná duše :D

    OdpovědětVymazat
  35. Úžasný! Obdivuju každého, kdo umí upéct dobrý chleba. :)
    Dneska ho plánuj péct také.. hlavně hodně semínek. :)

    OdpovědětVymazat
  36. Můžu se zeptat, jak to mají housky s "čerstvostí" už jsem párkrát pekla podle jiných receptů a byly dobré jen v den upečení a druhý den už byly vhodné na prohození oknem.

    OdpovědětVymazat
  37. Tvuj recept na housky jsem mela dlouho uložený a dneska jsem ho zkusila a jsou moc dobrý, budu je péct častěji :D :) lehký a dobrý recept! :)

    OdpovědětVymazat
  38. Markét, dnes jsem pekla tvůj chlebík a je to bomba ! Není nad to, udělat si sám ! Moc děkuju <3

    OdpovědětVymazat
  39. Poprvé jsem zkusil upéct chleba, vše jsem smíchal dohromady, ale bohužel to nevykynulo. Asi před tím třeba udělat kvásek, ale použil jsem sušené droždí. Nevadí, jdu to zkusit znovu :)

    OdpovědětVymazat
  40. Ahoj Markétko. Nemůžu udělat nic jiného, než ti poděkovat. Dnes jsem podle tebe pekla chleba, vypadá i chutná božsky :) Už jsem zkoušela od tebe hodně receptů a vše se povedlo na jedničku (loupáčky už jsou v naší rodině pravidelně na stole). Zítra mám v plánu cheescake podle tvého receptu, už se těším. PS: právě jím meruňkového šmakouna, kterého jsem odkoukala právě taky od tebe ;) Co já bych bez tebe dělala :D :)) Tvá čtenářka Ivča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeee děkuju moc Ivčo, to mě tak těší! :)
      a snad bude chutnat i cheesecake! :)

      Vymazat
  41. AHoj Markétko, jsem se nějak rozpekla a vzpomněla si na tvoje housky, tak jsem to vyhledala a našla (plácám se po ramenou) :D a upekla. Dělala jsem jen z celozrnné mouky, byla jsem zvědavá na výsledek. Dopadly dobře, ale příště asi skutečně vmíchám i klasickou hladkou :)) byly krapet tužší, ale i tak už půlka padla :D tak děkuji :)

    OdpovědětVymazat
  42. Oooo díky Bohu... teda vlastně autorce receptu! Tápala jsem tápala, až našla skvělý recept na celozrnný chléb - TADY! Smekám, chválím, děkuji!

    OdpovědětVymazat