středa 23. dubna 2014

Ruské lívance Bliny

Minulý týden na přednášce Teorie literatury, když nám zrovna profesor vykládal o knize Všecky krásy světa od Jaroslava Seiferta :
"...a víte vlastně, co jsou to ty bliny? No to jsou ruský lívance. A víte, co je důležitý? Že se zapíjí vodkou!"
A já jsem si hned vzpomněla, že jsem bliny už někde viděla. V kuchařce Spolu u stolu z Alberta. A když jsem o víkendu přemýšlela co udělat k obědu, padla volba právě na tyhle lívanečky.
V kuchařce jsou bliny v kapitole Silvestr, kde jsou jako jednohubky a množství je uvedeno pro 6-8 osob.
Ale copak já vím, jaký je podle Alberta příděl jednohubek pro jednoho hosta na silvestrovské oslavě?!
A tak jsem si myslela, že třeba my dvě s Terkou toho sníme k obědu tolik, jako 6 veselých lidí ke skleničce šampaňského.
No, lívanečků bylo asi 50. A to je dost i pro žrouta jako jsem já.
Takže z množství podle receptu vám vyjdou tak 4 porce, pokud to budete mít jako hlavní jídlo - třeba jako já s bryndzou, kozím sýrem a některé s chorizem.
A dobře chutnají i studené, takže ideální třeba na piknik nebo jako oběd do krabičky (jak můžete vidět v minulém článku)
Na 40-50 mini lívanečků budete potřebovat :
100g celozrnné pšeničné mouky
50g bílé hladké mouky
lžička soli
7g sušeného droždí
2 vejce, žloutky a bílky zvlášť
150 ml mléka pokojové teploty (ne studené!)
200g zakysané smetany pokojové teploty
Mouky smíchejte v míse a přidejte droždí a sůl. Žloutky ušlehejte s mlékem a smetanou a pak postupně přimíchejte k mouce. Zakryjte mísu potravinovou folií a nechte na teplém místě hodinu kynout.
Poté ušlehejte bílky do tuha a opatrně lžící přimíchejte k těstu. Nechte ještě cca půl hodiny kynout (ale myslím že když budete dělat lívance hned tak se nic nestane).
A pak už jen zbývá rozehřát pánev, vymazat ji olejem a dělat maličké lívanečky.
Jsou krásně nadýchané, lehoučké......a prostě nejlepší!
P.S Ale vodkou jsem je nezapíjela. 
Ehm.....máme spolu divokou minulost. Za mladých bláznivých let jsem se s touhle holkou stýkala hodně často, ale mnohokrát mě zradila. Mrcha.

42 komentářů:

  1. Tak ty jsou! Vypadají tak božsky, že je taky budu muset udělat - úplně ta boží struktura ♥ A nevím proč, ale pořád jsem četla místo "Bliny" "z Billy" - jsem myslela, že to budou zase ty nějaké krabičkové. Tak nic, mám smůlu a budu se muset s těstem pyplat sama no :D

    OdpovědětVymazat
  2. Mmmm.... já bych je byla schopna sníst všechny klidně na svačinu (nebo jako dezert po obědě:D), takže si radši množství vydělím 2 a ukuchtím si je k snídani. Děkuji za tip;). PS: myslíš, že se nic nestane, když zakysanou smetanu nahradím bílým jogurtem?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím že by to mělo jít, pokud bude hustý, ne moc řídký :)

      Vymazat
  3. Vypadají báječně, a na ruský způsob se mi líbí ! :DD

    OdpovědětVymazat
  4. S vodkou se nekamarádím vůbec. Jednou jsem to přehnala tak, že jsem ji prý pila jak vodu a druhý den jsem se ráno probudila (ve své posteli! jak jsem se dostala domů, je mi záhadou dodnes:D) a všude okolo nablito. VŠUDE. Jakmile jsem to viděla, chytlo mně to znova, takže to donesla naše střecha, jelikož jsem použila střešní okno :D No hrůza děs. Takže lívanečky ano, ale bez vodky, prosím!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle mě strašně pobavilo :D

      Vymazat
    2. Já jsem si to představila a skoro se mi chtělo zvracet taky! :DD

      Vymazat
  5. O těch jsem ještě neslyšela!! Určitě vyzkouším!

    OdpovědětVymazat
  6. Vypadají dost dobře! :) Líbí se mi, že skoro vše se snažíš zařadit do zdravého stravování a vůbec se toho nebojíš :) I.

    OdpovědětVymazat
  7. no já kdybych lívance zapila vodkou, tak si jich můj žaludek moc neužije :DD ale bez vodky bych si je dala :DD hlavně mě to láká s tou bryndzou, občas mě chytnou děsně "slané chutě" ^^

    OdpovědětVymazat
  8. Vypadá to dobře! Musím se přiznat, že lívance naslano jsem nikdy nejedla! :D

    OdpovědětVymazat
  9. Podobné mi udělala kamarádka z Ruska, stážistka, kterou jsem měla doma ubytovanou v době projektu. Ráno vstanu a ona mi uvařila takovouto snídani :) U ní to vypadalo spíše jako silnější palačinky, do kterých to všechno zamotala jak kebab :D no vážení s tvarohem, medem a jahodama, druhé se šunkou, sýrem já jsem byla v sedmém nebi :)

    OdpovědětVymazat
  10. Vypadají perfektně ;) ja tu kuchařku mám a tyhle livanecky jsem úplně přehlédla, sakra :D

    OdpovědětVymazat
  11. Čekala jsem jak to dopadne s tou vodkou :D Taky s ní nemám zrovna dobré zkušenosti a to jsme se vlastně pořádně potkaly jen jednou a od té doby jí nemůžu ani cítit. Ale lívance bych si dala, to jo. Bliny vlastně! :))

    OdpovědětVymazat
  12. Bliny miluju! S uzeným lososem..mmm
    Babička je z Ruska, tak mě tím krmila už za mlada! (ikdyž to jsem toho lososa sundavala..:D)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, na lososa jsem zapomněla. ;-) (viz příspěvěk o jeden níže)

      Vymazat
  13. Moc pěkný článek, Markétko. Bliny jedí Rusové opravdu na mnoho různých způsobů, hodně i nasladko (s ovocem a zakysanou smetanou), ale taky s kaviárem, houbovou směsí nebo jako přílohu k polévce.
    Asi je taky brzy udělám. Recept mám sice od kamarádky Rusky, se kterou jsem studovala ruštinu, aletentokrát vyzkouším tenhle tvůj "celozrnný". ;-) Díky.

    OdpovědětVymazat
  14. Vypadaji skvele, ale jak ted slysim 'rusko' tak se mi tmi pred ocima, takze hadam ze s tvorenim jeste nejakou tu chvili pockam a radsi si dam repete tve skvele ananasovr buchty :D

    OdpovědětVymazat
  15. Když k ruskému jídlu ta vodka asi patří :D ale je pravda, že Rusáci jsou už na tu vodku naučení... pijou to jak vodu... já se radši také obejdu bez vodky, jinak by bylo škoda toho jídla v záchodě :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že se to s tou vodkou dost přehání. ;-) Studuju ruštinu na VŠ, takže sleduju ruské filmy, seriály, zprávy, periodika, mám několik ruských přátel a musím říct, že vodku vidím pít častěji u nás. :-) Ale vodku nějak nemůžu (ani s džusem), ani žádnou ochucenou.

      Vymazat
  16. Mnam, přesně to bych si ted dala :D

    OdpovědětVymazat
  17. Ruskou kuchyni vůbec neznám, vlastně mám Rusko spojené především s tou vodkou :D (Pardon, vím, že jsem zaostalá a je to krásná země a bohatou kulturou).A vodku mám zase spojenou s jaksi nepříjemnými událostmi :D
    Lívanečky ovšem vypadají skvěle, líbí se mi, jak jsou nadýchané:)

    OdpovědětVymazat
  18. Pobvilo me to obrovsk mnozstvi :D jinak vypadaji optavdu nadherne! Jestli bude o vikendu trosku cas, tak se do nich pustim, fakt se ti koc povedly :) (ale zapijet vodkou je spis nebudu :DD)

    OdpovědětVymazat
  19. Mňam bliny jsme měli každé ráno ke snídani v Estonsku, na dovolené o minulých prázdninách :)) Ale nepodávali k nim vodku na zapití!!! :D

    OdpovědětVymazat
  20. Jééé, to jsem ráda, že jsi s námi o ně podělila :-). To je musím co nejdříve vyzkoušet. Vypadají vážně božsky, slintám tu :-). Ale teda zapíjet je vodkou, tfuj :-D

    OdpovědětVymazat
  21. Vodku sice nepiju, ale lívance vypadají skvěle, někdy je budu muset udělat :-) Akorát asi nahradím smetanu smetanovým jogurtem :-)

    OdpovědětVymazat
  22. Mňam..byli bysme rády kdybyste se podívali na náš nový blog děkujem:) http://prettyfitnessgirls.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  23. Já radši lívance nasladko :D..ale nevypadá to špatně

    OdpovědětVymazat
  24. Ty vypadají tak nádherně :) Hned bych si dala. Ale tentokrát sem nepíšu komentář naprosto nezjištně, v létě totiž plánuju cestu do zahraničí, kde zřejmě budu mít zajištěnou polopenzi, problém ale budu mít s obědem, tedy konkrétněji mám na výběr: buť si zaplatím na každý den párky, které se mi opravdu nechtějí obědvat celý týden, nebo si přivezu něco z Čech, což je pro mě lepší varianta vzhledem k tomu, že bych si představovala něco zdravějšího, než jsou zrovna párky. A tak mě napadlo, že by s tím někdo z vás mohl mít zkušenost. Musí to přežít cestu autobusem, tedy nesmí se to v teple kazit, vydržet minimálně pět dní v poživatelném stavu, ledničku nebudu mít k dispozici ani v místě pobytu. No, samozřejmě by to mělo být plnohodnotným obědem, večer však budu mít teplé jídlo. Všem děkuju za případné tipy :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahojky..můžu ti napsat své zkušenosti,ale neočekávej žádné zázraky.Většinou když jsem na dovolené tak nevydržím na místě...většinou si tedy kupuji jídlo tam , neříkám že si zajdu do restaurace,ale to celozrnné pečivo a něco na něj..mají všude,ale chápu že jíst to každý den není úplně ok a taky to je někde předražený-záleží kam jedu..no a když tomu tak je tak jím jako dělník někde na chodníku nebo na kašně..a co si vezu? PLECHOVKY A KONZERVY A PLECHOVKY..plechovku cizrny, fazolích..a jen tak si to nabírám lžící jako největší vidlák :D taky si často vozím konzervu tuňáka ve vlastní šťávě, makrelu nebo lososa v plechovce, který je sice drahý,ale pořád vyjde levněji, než jídlo v restauraci-ataky zdravěji..k tomu si většinou dám cornies a nějakou zeleninu, kterou většinouuž někde splaším na místě..a když jsem jela na dva měsíce do Anglie,tak jsem tam vlastě skoro bydlela, takže jsem jedla normálně jako doma a chodila na nákupy a vařila si,ale pochopila jsem, že ty asi nejedeš na dýl..
      Tak doufám, že jsem ti aspoň trošku pomohla,ale myslím, že asi moc ne, protože třeba moje sestra nechápe jak si můžu prostě vzít uprostřed náměstí, posazená na kašně, lžíci fo ruky, rozdělat plechovku a přímo z ní jíst nějaké luštěniny..ale mě to vyhovuje!
      A pokud se na mě někdo podezřele koukám, tak to URČITĚ není proto, že vypadám jak exot,ale protože by si dal taky :D
      Lotta

      Vymazat
    2. omlouvám se za překlepy a určitě i ty nějaké pravopisné chybky,ale když mám myšlenku, tak jde gramatika stranou ;) L.

      Vymazat
    3. Děkuju, vůbec nechápu, že mě něco takového taky nenapadlo. Exot rozhodně nejsi, přikláním se k názoru, že dotyčná ( divně čumějící ) osoba buť tiše závidí, nebo ještě neví, co je dobrý ;). Jinak chystám se právě do Anglie, ale bylo mi řečeno, že pravděpodobně při procházení po památkách nebudeme mít možnost zajít si někam na oběd, tedy budeme, ale zbytek skupiny se mezitím přemístí k jiným památkám... Takže ta možnost vlastně jako kdyby nebyla :/ Ale kdyby se přecijen naskytla, kolik mám počítat peněz na oběd, který, vzhledem k tomu, že budu mít teplou večeři, jak jsem se ostatně už zmínila, nemusí být nutně teplý. A ještě jeden dotaz, jenž je teda už úplně mimo, ale nedá mi to se ne zeptat: jaké jsou v Londýně obchody s oblečením a za jaké ceny se dají pořídit pěkné kousky ( klidně i v porovnání s ČR )? A je nějaký vyhlášený suvenýr, jímž je nejlepší obdarovat své blízké? Jojo, uznávám, mám to ale starosti :))

      Vymazat
    4. Ahoj,
      když jedu do zahraničí, tak si nejvíc užívám i to, že můžu ochutnávat místní jídla, nakupovat si potraviny které v ČR nejsou a zkouším různé značky či obchody, co neznám, to na cestování miluju, takže pro mě nepřipadá v úvahu, že bych si tam snad něco vezla a jedla i třeba v té Anglii, co celý rok doma, to by byla škoda. Prostě to k cestování neodmyslitelně patří :)

      Ale toho se dotaz netýkal, takže.....čistě teoreticky, vzala bych si flapjacky, cornies, raciolky, banány, třeba cizrnu nebo luštěniny, jak už bylo zmíněno...
      A obchody jako ZARA, HM apod. vyjdou v UK nastejno, ale v Primarku je naopak oblečení hodně levné, třeba tak za polovinu jako v těch jiných řetězcích. A pak tam jsou i super obchody co u nás nemáme, třeba New Look nebo River Island a Forever 21, cenově asi jako HM:)

      Vymazat
    5. Ano ano..souhlasím s Markét. Co se týká oblečení v obchodech, které jsou i u nás-je to dost podobné.Akorát mi teda přijde, že pokud jsou tam slevy (třikrát sláva červeným cedulkám v H&M) tak je tam větší výběr a možná jsou i trošku větší, ale na Německo to pořád nemá, tam narazím i věci za 1 "ojro",ale to je asi tím, že u nich se to počítá na eura,ale u nás není 25 korun žádná hranice..Forever 21 miluju, ale nejčastěji ho navštěvuju ve Vídni..a co jsem na Anglii taky milovala byly takový ty otletosekáče nebo jak to nazvat.Bylo to boží! Bydlela jsem tam u sestry, která tam žije už přes dva roky, takže to tam zná a ukázala mi nejen tu cestovatelskou stránku Londýna,ale tu druhou každodenní ..a jak s jídlem? Jelikož jsem teda bydlela u sestry, chodily jsme tam kde už to měla ozkoušené a znala to a né do první restaurace v centru, co jsme potkaly..ale řekla bych, ž e je to jako v Paze, některé restaurace (hlavně v centru) tě oškubou do posledního penízku,ale někde je to příznivější..ráda bych ti dala tip, ale nejčastěji jsem chodily do chinese restaurant v takové né zrovna nejhezčí čtvrti,ale měli celkem levné sushi..no, ale kam jsem chodily opravdu nejčastěji je M&S..u nás jsou sice taky potraviny,ale to není nic proti těm anglickým..dokonce tam mají samostatné obchody M&S jen s potravinami, dá se tam koupit i ovoce v sáčku a někde i čerstvá zelenina a taky skvělé bagely a nejlepší ovocný jogurt s müsli!!
      A co přivést? No tak to nevím, protože jsem sobecky nikomu nic nepřivezla, protože tam každý z rodiny už u ségry byl, ale vlastně jednou.. se mnou jela i kamarádka a ta si koupila (myslím, že za deset liber?!) takovou sytě růžovou mikinu I love London..to je takové serióznější a nevypadá to jako ty věci od nás I love Prag..je to decentnější a kvalitnější..a pak takovou tu klasiku, mladšímu bráchovi koupila přívěsek Elizabeth tower (big ben) a babičce(teda myslím) nějaká kafe, pro které jsme doskotačily taktéž do M&S..
      A musím říct, že je Anglie kouzelná, ale ... je taime Paris!!..
      Tak si to užij a měj se tam hezky..
      Lotta

      Vymazat
  25. Fakticka poznamka: tohleto nejsou bliny ale "oladji" (оладьи). To, cemu se rusky rika bliny, jsou normalni palacinky :) Detail ale nejak jsem mela potrebu uvest realie me vlastni kultury na pravou miru ^^

    OdpovědětVymazat
  26. dneska jsem je zkoušela,ale neměla jsem chut na slaný:) tak jsem si to osladila:d a vynikající O:)

    OdpovědětVymazat