pátek 15. ledna 2016

#avástakysním

Ještě před pár lety jsem si myslela, že nikdy nebudu pít kafe. Vždyť je to hořký a nedobrý!
Taky jsem si kdysi myslela, že nejlepší herečky na světě jsou dvojčata Olsenovy.
A nejlepší cvičení že je zumba.
A stejně tak jsem byla naprosto přesvědčená o tom, že nikdy nebudu počítat žádný kalorie, makroživiny, nic takovýho, protožeprobohaproč.
......a teď mám v mobilu staženou aplikaci Kalorické tabulky a vážím si burákový máslo. Fakt.
Člověk míní, časy mění, nebo tak nějak. 
Ani teď to ale nechci nijak přehnaně hrotit a řešit víc, než je nutné, a rozhodně to pro mě neznamená nějakou dietu, omezení nebo vzdávání se oblíbených dobrot. Když pojedu někam na výlet, určitě to nebude s hromadou krabiček navážené rýže, a když půjdu s kamarádkou na vínko, nebudu tam pít vodu s citronem. Ale v běžné dny si to teď chci nějakou dobu počítat, protože jsem už delší dobu cítila, že je potřeba to nějak srovnat. Zaprvé jsem měla dost často hlad i přesto, že jsem si myslela jak jím dost, a tak jsem potom pořád chodila něco ujídat. Tady lžíce burákovýho másla přímo ze skleničky, támhle půl balení sýra, pak zase pro kousek čokolády....pořád něco, ale hlad ne a ne zahnat.
Za druhé mám pohybu opravdu hodně, chci lepší a lepší výkony, ale to bez správného jídla půjde těžko.
A za třetí? Nic nečekaného.....asi jako každá slečna/žena/paní/dáma jsem občas nespokojená se svojí postavou a vím, že když bych zhubla třeba dvě, tři kila tůčku bůčku, byla bych mnohem spokojenější. A lehčí na hrazdě! K tomu by mohlo bohatě stačit, že nebudu každou chvíli ujídat kraviny a na úkor toho šidit normální porce.
Zatím to takhle dělám zhruba týden, a kupodivu mi to vyhovuje mnohem víc, než jsem myslela. Protože...
- Jsem zjistila, že jsem měla docela špatný odhad a sacharidů jedla méně, než bych mohla (nebo spíš měla). Ani teď jich nejím ještě tolik, kolik by bylo na mou výšku, váhu a aktivitu nejspíš ideální na "udržování", ale k tomu se dostanu. Napřed si musím vyzkoušet, jak mi to vyhovuje, kolik mi stačí a kolik je pro mě na jednotlivé porce zbytečně moc.
 - "Donutí" mě to dát si normální porci, což jsem hlavně u svačin občas šidila. Takže mě to zasytí, pochutnám si, a nemám pak potřebu pořád něco ujídat a dojídat se.
- Zbavilo mě to dalšího velkého nešvaru - polovinu surovin sežrat ještě během vaření, a pak smutně koukat na poloprázdný talíř.
- Ještě se nestalo, že bych měla večer hlad, a už nemohla nic sníst, a už vůbec ne, že bych měla na něco chuť a nevešlo se to do těch čísel. Polít si kaši hezkou porcí máslíčka - a to klidně dvakrát denně? A nebo si třeba dát talíř těstovin i k večeři? Bez problému!
- A taky jsem zjistila, že máslíčko chutná mnohem líp jako součást normálního jídla co si fakt užiju, než rychle na tajňačku s provinilým pocitem po lžicích přímo ze sklenice.
- Předtím bych kolikrát měla pocit bůhvíjak jsem se nacpala, teď vím, že to bylo úplně v pohodě a že si klidně ještě můžu dát svačinu číslo dvě nebo větší večeři. 

Není náhoda, že tady nepíšu přesná čísla, kolik sacharidů, bílkovin i tuků teď za den jím. 
Ale pokud neměříte 174 centimetrů, nevážíte zhruba 65kg a neděláte crossfit minimálně 5x týdně, stejně by vám to k ničemu nebylo.
A k ničemu by vám to nebylo ani v případě, že přesně takhle měříte, vážíte a stejně se hýbete. Protože ani já sama nevím, jestli je to zrovna takhle správně, ale chci si to vyzkoušet. 
Počítat a vážit si to nemám v plánu do konce života, ale jen do té doby, než zjistím, kolik je pro mě opravdu ideální tak, abych se nešidila a zároveň nepřejídala, měla hodně energie na tréninky, a cítila se dobře.
A jak zhruba teď vypadá můj jídelníček? Pořád to jsou ta stejná oblíbená jídla, trochu jsem přidala na svačinách, a nikdy to není tak, že bych ráno nebo den předem plánovala, co budu jíst, ale prostě to tak během dne vyplyne, na co je zrovna chuť, a trošku to tomu pak přizpůsobím.
Třeba nějak takhle:

snídaně: menší ovesná kaše s bílkem, arašídovo-kokosovým máslem a kouskem čokolády
trénink-crossfit
svačina: pohankové palačinky s tvarohem ochuceným Flav Drops
oběd: rýže s uzeným tofu, uzeným sýrem a vajíčkem
svačina: menší ovesná kaše (ano, opět, a stejná jako k snídani :D)
večeře: rýžové chlebíčky s tofu pomazánkou 
večeře číslo 2: tvaroh ochucený Flav Drops

snídaně: 2 domácí scones s máslem
oběd: celozrnný kuskus se seitanem a vajíčkem
svačina: Proteinová Cookie sušenka od MyProtein
svačina číslo 2: 2 kukuřičné chlebíčky s avokádem, 1 s arašídovo-kokosovým máslem a banánem
trénink-gymnastika
večeře: kukuřičná tortilla s uzeným tofu, lučinou a salátem

snídaně: 3 rýžové chlebíčky s avokádem
trénink-crossfit
svačina: menší ovesná kaše s arašídovo-kokosovým máslem, bílkem a čokoládou
oběd: celozrnné těstoviny, červená řepa, kozí sýr
svačina: Quest Bar tyčinka (tyhle dobroty nemám běžně, ale měla zkoušku, takže #zaodměnu :D)
večeře: ještě nevím :D

A k tomu většinou jednou denně protein, a alespoň dvě kávy s mlékem. A ke každé kostka čokolády. Protože kafe bez čokolády je jako Channing Tatum nebo James Bond v tričku. Je to dobrý, ale ne AŽ TAK boží jako v opačným případě! Tak! #moudro
Oblíbený cuketový koláč ke svačině.
Domácí scones k snídani #díkysestro.
A pak ta méně příjemná část rána.
Jedna z mnoha a mnoha kaší.
"Fitness těstoviny" s mořskou řasou, co si kupuju ve zdravé výživě, rajčatový protlak, cuketa a uzený sýr. Králova uzeného království!
Povšimněte si té čokoládky!
Aneb come to the Dark Side!
N-E-J-L-E-P-Š-Í svačina.
Rýže, tofu, sýr, vajíčko. Škaredý tak, že to ani hezkej ubrousek nezachrání, ale dobrý.
Proteinové lívanečky s jogurtem a tím nejlepším vynálezem pod sluncem - arašídovo-kokosovým máslíčkem!
No a takhle nevzhledně vypadá většina mých obědů. (nene, ani 2 vánoční srny nepomůžou a neodvedou pozornost) Prostě kuskus, seitan, vajíčko a uzená paprika. Za 5 minut hotovo.
Celozrnné těstoviny a kozí sýr, oboje z Lidlu. A k tomu vařená červená řepa opečená na pánvi. Dnešní oběd, a bylo to tak dobrý, že mám jasno i o tom zítřejším.

Největší dobrota - Terka dělala trhanec podle skvělé kuchařky Snídaně u Florentýny (a pod tím pozůstatek Vánoc).

...když jdu o víkendu na celý den na brigádu (a po pár hodinách nemám co jíst :D)

37 komentářů:

  1. Tady to omezovani se moc dobre znam 😀 Clovek si ani neuvedomi, ze vlastne ji malo. Potom se az divim, kolik toho musim snist, abych naplnila makra :D. Jinak cisla sis pocitala sama? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že i když jsem jedla málo/blbě na svoje poměry, stejně to bylo dvakrát tolik, co jí většina - doma jsem vždycky za největšího žrouta:D

      Jojo, sama, vyzkouším jak to půjde a když tak to změním:)

      Vymazat
  2. prosim o ktery kozi syr se jedna jinak pekny blog lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V Lidlu mají jen dva kozí, ten větší - 200g :)

      Vymazat
  3. Moc heký článek :) Já si myslím ,že počítání je v pohodě, obzvlášť když si člověk není jistý. A vůbec to není otravné, spíš naopak. Dělám to tak už skoro rok a nevadí mi to vůbec ;) Jasně, nechci to dělat navždy, ale zatím jsem se bohužel nenaučila ještě moc poslouchat své tělo, takže lepší jít na to touto cestou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. děkuju:)
      Jo, zatím je to v pohodě, třeba těstoviny jsem si stejně vždycky vážila, protože jsem nikdy neuměla odhadnout aby to nebyla poloviční porce, nebo naopak pro tři lidi :D
      Do konce života to dělat nebudu a na nějakých dovolených, u oběda ve městě apod. taky ne, ale skoro všechno si stejně vařím doma, takže proč ne:)

      Vymazat
  4. Teším sa na report po nejakom čase, či ti to bude vyhovovať, či sa nebudeš dojedať aby si splnila čísla alebo naopak hladovať, lebo už si čísla za deň zjedla. Pre mňa to vôbec nie je, po istej dobe mi začalo počítanie liezť na mozog a zabudla som ako je to jesť podľa chuti a hladu. A vidieť znova tie hodnoty PB, akú časť príjmu to zaberá, to radšej nie :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to nebudu dělat napořád, ale taky jsem zvědavá!:)

      Vymazat
  5. Pěkně papkáš!Takovou pestrost bych si dala líbit! (hlavně,kdyby mi to někdo nachystal)... Jen mám nějakej problém s tofu... Párkrát jsem to zkusila, dokonce jsem ho i dochutila do "chutné" podoby, ale mě prostě nějak natahuje ta struktura-připomíná mi crocs pantofle (teplej měký crocs pantofle, studenej normální). Je v tom seitan lepší? Nebo něco jiného? Koupila jsem si sojové kostky (sušené) a uvařila si je jako chilli s fazolema a to bylo lepší... Ale do "dražších" surovin se bojím ivestovat,abych to pak nejedla pod tlakem "že to bylo drahý"... Studentík no...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tofu si kupuju uzený nebo marinovaný, to bez příchuti mi taky nejede.....a Seitan jen ten "speciál" v takové jakoby marinádě, ten "klasik" taky není nic extra, ale myslím že by mohl chutnat víc lidem, než tofu:)

      Vymazat
    2. Díky, zkusím seitan... Uzené tofu mi přišlo ještě gumovatější, než natural... Na gymplu nám ho dali na špagety, já nevěděla, co to je (divila jsem se, proč na to dávaj uzený sýr a ještě takový velký kostky), kousla do toho a pak to velmi pečlivě vytřídila na tác...

      Vymazat
  6. Markét, kde je ovoce a zelenina?
    http://radinsen.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ovoce nejím :)
      a je tam cuketa, řepa a salát v tortillách, to mi stačí

      Vymazat
    2. a proč nejíš ovoce? je to mozna otravna otazka, jen mě to zajima, kvuli tomu ze aji hodne kalorii nebo kvuli alergii? Jinak super blog)

      Vymazat
    3. promin uz tu odpoved kvuli ovoci vidim :)

      Vymazat
  7. Mňam, mňam! S kalorickými tabulkami jsem to také chvíli zkoušela, ale vždycky mi hrozně vadilo, když jsem tam nemohla nějakou potravinu najít, největší problém jsme měla hlavně s obědy, ještě když jsem třeba musela množství jen odhadovat :D Každopádně je to ale dobré jen tak pro představu :) A zjistit, že toho ve skutečnosti můžeš sníst víc, to je pak nějětší potěšení! :D

    OdpovědětVymazat
  8. Můžu se zeptat, proč nejíš ovoce? Já ovoce miluji a nemohla bych být bez něj ani den. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechutná mi už od malička, skoro každý se tomu vždycky diví, ale opravdu to nemám ráda :( Kromě banánů, jablek a avokáda, to mám naopak ráda moc:)

      Vymazat
  9. V Lidlu mají kozí sýr? Pořád? Jestli jo, jak je možné, že mi taková zásadní věc unikla ;-)??
    Jinak do Kalorických tabulek jsem zadávala před Vánoci asi tři týdny. Zásadní poznatek - nejím až tak moc, ale blbě (moc tuku na úkor zbytku, moc večer). A teď po Vánocích jsem pěkně zvlčila, tak bych si to měla zopáknout (třeba by mi to zabránilo vyjíst půl bonboniéry po večeři ;-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aaaano, pořád, dva druhy dokonce! Za 50kč malé balení a za 70kč 200g :)

      Vymazat
  10. To je zajímavý, možná si taky appku stáhnu :) můj hlavni problém je, že jednak nemám nápady na vaření, furt celozrnný těstoviny, kuskus, vajíčka nebo kaše, nebo přesně jako ty chlebíčky - tři jsou akorát, dva s avokádem (k tomu rajčátko) a jeden na chuť s máslíčkem a banánem :) ...a druhak často radši něco rychle ujim než abych vařila.. Čokoláda je rychlá a dobrá, vajíčka jsou sice taky dobrý, ale trvaj tak 12 minut..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tak, kuskus, těstoviny, kaše.....ale když si dám vajíčka, mám pocit jak jsem najednou udělala obří změnu a jsem strašně originální :D

      Vymazat
  11. Já když jsem někdy zkoušela kalorické tabulky, tak mi to strašně lezlo do hlavy a na nic jiného jsem nemyslela. Tak radši nepočítám a a ani radši nechci vědět kolik sním, ať se toho nezhrozím a nezačnu blbnout :DD A cítím se víc volná a arašídový tak jím bez vyčitek ve větším množství a je mi dobře :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to zatím vyhovuje, protože takhle si to máslo dám normálně, a pak mám "klid", že mě to k němu netáhne se lžicí....i když....:D

      Vymazat
    2. Je to jako droga :D a nějak záhadně rychle mizí :D je těžké kilo kešu a kilo mandlového a k tomu arašídové nezdlabnout naráz :DD

      Vymazat
  12. ani se nediviím, že jsi měla a máš hlad,když jíš pořád jak 5letý brácha:D i ten toho sní víc a to nijak moc nesportuje. taky nechápu snahu hubnout, je mi líto, že už i tady u jednoho z posledních blogů, to je jen o dietaření, pčítání a posedlosti:(( furt jsem si řikala,že si asi jedna z mála ještě s rozumem,ono totiž jak jednou člověk jednou začne počítat,špatně se toho vzdává,což vidím u jiných blogerek, které už raději nečtu taky. a popravdě řečeno,nechápu,jak někoho muže bavit celý život tohle řešit a počítat,to až budete jednou třeba těhotné,budete nejdřív počítat všechny kalorie všem?:DDDD
    měj se a přála bych ti,abys začla zase "normálně" jíst, zrovna ty...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak zaprvé, nechápu jak můžeš tvrdit jestli jím málo nebo hodně, když u ničeho nejsou napsané gramy surovin.

      Za druhé, o dietaření a posedosti tady z mé strany nic není a nebude, a pokud nejsi schopná pochopit moje důvody, nemám ti co vysvětlovat.

      A za třetí? Co je nepochopitelného na odstavci o tom, že si to počítám proto, že jsem jedla míň sacharidů než bych měla/mohla?

      A za čtvrté? jaký těhotenství proboha? jaký "celej život" když píšu že to dělám týden? :D Omlouvá tě jen čas, kdy byl komentář napsán! :D

      Vymazat
  13. Zrovna včera večer jsem se taky rozhodla spočítat, kolik bych měla jíst a kolik jím. Naťukala jsem si do tabulky pár dní zpátky. A těšila jsem se, že mi to třeba taky spočítá, že můžu jíst víc. Ale bohužel :-D Vyšlo mi to, co jsem tak nějak tušila, že jím tak akorát, ale když chci zhubnout, což teď trošku chci, musím to omezit. V těch večerních vínech, sýrech a olivách jsou prý taky kalorie :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vína a dobroty k nim se nepočítají! To totiž není jídlo, to je zábava!! :D

      Vymazat
  14. Pokud se věnuješ sportu takhle naplno, tak je podle mě dobře, že si to spočítáš, aby sis udělala přehled, co je porce. Spousta lidí v tom má binec a neřeší to, ale svaly ti určitě poděkují :D Jinak já teď byla na kurzu ohledně fitness výživy od Fitness institutu, kterou vedl Jan Caha a bylo to supe, ale říkal nám, že tofu moc dobrý není, že když už, tak spíš ten seiten, který je fermentovaný (já ale tofu třeba miluju) a taky mě překvapilo, že nás odrazoval od tvarohu. Že má sice hodně bílkovin, ale využitelnost je mnohem menší a že často pak zůstávají v trávicím traktu a dělají "bordel" ... Ale tím ti neříkám, co máš dělat, jen to jsou informace, které třeba mě samotnou překvapily a trochu jsem se nad tím zamyslela :)

    OdpovědětVymazat
  15. to je super, toľko jedla a inšpirácie :) podľa mňa je fajn, že si si začala počítať. crossfit je záťaž riadna a treba to nejako vyvážiť :)
    http://bonesincouture.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
  16. nejlepsejsi clanky! Protoze proste JIDLO
    Taky uz nejaky ten patek pocitam a vyhovuje mi to :-) Vim, kolik ma ceho jist aby bylo telu dobre, muzu si dat i nejakou tu "zabavu" :-D a nijak me to neotravuje a urcite na tom nejsem zavisla, spis mi to pomohlo od toho silene hroceni, ze jsem si neceho dala moc mebo neco bylo trochu vic nezdravy...
    Super :-)

    OdpovědětVymazat
  17. koukám, že to máme přesně naopak - já jsem zase poslední dobou hrozně spokojená bez počítání :D a jídlo samozřejmě jako vždycky krásný, dala bych si všechno a bla bla bla, no víš jak, prostě máme podobný chutě :D

    OdpovědětVymazat
  18. Pěkný článek, taky bych asi potřebovala takhle se ukáznit....
    Tak hlavně aby se tam občas vešel i dortík v kavárně :)

    OdpovědětVymazat
  19. Vždycky když vidím na instagramu tvoje pohankový palačinky a k nim kyblík másla,už se nemůžu dočkat víkendu až si je udělám :D !

    http://runeatandtravel.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  20. To arašídovo kokosové máslo je zlo! Vždy si nandam porcičku na kaši a když dojim, tak se neudržím a vyžeru nejméně 2 další lžíce rovnou z toho kybliku :'D

    OdpovědětVymazat