pátek 20. prosince 2013

Vánoční pečení : Zázvorové perníčky + Mrkvovo-makové rohlíčky

Hezký den!
Doufám, že už máte hotové makronky podle včerejšího jednoduchého receptu, protože dnes budete muset zadělat těsto na perníčky a patlat rohlíčky. Nedá se nic dělat!
Tyhle perníčky jsou totiž ty nejlepší, co jsem kdy udělala (to, že jsem je pekla jen 4x a z toho dvě várky nebyly k jídlu není podstatné :D), chutnají moc dobře a hlavně krásně voní.
No a druhým receptem třeba naopak potěším ty, co jsou do zdravého jídla tak moc zapálení (prostě strašně healthylifestyle, clean eating, body building, abs, uuuuu!), že by do pusy nic oficiálně nezdravého nestrčili ani o Vánocích.
A nebo ty, co mají obavy z toho, že z cukroví z obyčejné mouky, másla a cukru by jim okamžitě narostla obří prdel a ještě větší špek.
A nebo ty, co chtějí zkusit letos i nějaký nový druh.
Jasně, psala jsem o tom, že cukroví nijak "ozdravovat" nebudu, a samozřejmě budeme mít poctivé linecké, ořechové rohlíčky od babičky, rafaela, vinné cukroví (pokud víno nepadne za vlast jinak...) a další tradiční dobroty, ale do oka mi v německém časopise Women´s Health padly i tyhle, rádoby zdravě se tvářící, rohlíčky s mrkví, mákem a mandlemi, tak jsem je jako zpestření vyzkoušela, a chutnají taky moc dobře.
Recept na Norské zázvorové perníčky jsem obšlehla od Kluků v akci (no jo, ráda koukám na všechno o vaření, i když Dita stále vede! :D) a rozhodně to byla dobrá volba.
Už jsem říkala, jak krásně voní?
Na 3 plechy budete potřebovat :
150 g másla
1 dl medu
2 dl (třtinového) cukru
1 dl smetany
450 g hladké mouky
lžička prášku do pečiva
lžička mletého zázvoru
lžička mletého pepře
žička mletého hřebíčku
2 lžičky mleté skořice

Těsto je potřeba udělat předem a nechat ho v ledničce minimálně přes noc, tak honem honem, ať to stihnete!
V mikrovlnce rozpusťte máslo s medem a cukrem a až to trochu vychladne, přidejte smetanu. Mouku smíchejte s kořením a smíchejte s tekutými přísadami. Vypracujte těsto, rozdělte jej na dvě části, dejte do sáčku a strčte do ledničky. A za několik hodin už můžete vykrajovat, což jde opravdu krásně, s těstem se dobře pracuje, nic se nelepí, netrhá....A pečte cca 10 minut při 170-180 stupních.
A pak už stačí jen ozdobit - musím se pochválit, letos se mi ten bílkovo-cukrový krém nějak povedl, protože se to zdobilo hezky a já jsem tak ani nemusela být tak sprostá, jako obvykle, když mi krém teče po rukách a je všude jinde, jen ne na perníčkách.
A teď ty slibované rohlíčky.
Přibližně na 30 kousků budete potřebovat :
50 gramů strouhané mrkve
50 g celozrnné mouky
50 g hladké mouky
40g mletého máku
40g mletých mandlí
25g třtinového cukru
25g vanilkového cukru
70g másla
1 bílek
A postup je samozřejmě jednoduchý - studené máslo nakrájejte na kousky a smíchejte se všemi ostatními přísadami. Vypracujte těsto, z toho vyválejte několik hadů uložte minimálně na hodinu do ledničky. Poté už z těch hadů jen vytvořte rohlíčky (samozřejmě můžete použít formičku, ale na to jsem byla líná...) a dejte péct na 180, 15 minut. A po vytažení z trouby je můžete ještě pocukrovat moučkovým cukrem.
A na závěr pro vás mám ještě jeden tip na jedlý.....ehm tedy pitný....dárek.
Recept není můj, ale mé nejoblíbenější a nejhodnější blondýny (nejhodnější je samozřejmě proto, že jsem tuhle dobrotu právě od ní dostala!:D) Téry.
Čokoládovo-kokosový likér.
Neskutečná dobrota, tekutá radost. Motající se nohy.
Postup najdete tady a myslím, že dárek je to ideální. Nebo alespoň pro mě byl, oči se mi rozzářily víc jak stromek u Rathausu a zmizel rychlostí blesku, nečekaně.
Dostala jsem ho takto, elegantně v lahvi od Mattonky, abych měla v té Vídni přeci jen něco českého :D
A minulý rok jsem podle Téry dělala vaječný likér, který měl u babičky s dědou taky úspěch. 
No a třeba takovým nakládaným hermelínem se taky nic nepokazí.
Tak to je pro dnešek všechno, mějte se hezky, a nezapomeňte se vrhnout na těsto na perníčky!
Mě dneska čeká po dlouhé době hodina fitboxu, potom tu dřinu spláchnu nějakým tím svařáčkem na brněnských trzích, a večer se vrhnu na pečení dalšího cukroví.
Jak já ten předvánoční čas miluju!

28 komentářů:

  1. Jéé to vypadá tak krásně.. škoda že já nemůžu.. mám nadváhu a není to jen nějaké to kilečko-dvě navíc.. musím se opravdu hlídat sbych nepřibrala ještě víc.. a pokud možno bych ráda zhubla.. takže proto peču spíš zdravé druhy a o těch včerejších makronkách si můžu nechat jen zdát :-(
    Vzhledem k tomu že nic doma nepečeme (kvůli mně) tak aby ostatní zas tak netrpěli když jsem všechno jakože nezdravé cukroví doma zakázala (i když oni nejsou obézní :-D ) tak musím něco zdravého napéct.. aby nebyli na ty Vánoce úplně bez sladkého ale aby mi to zase neutrhlo srdce při pohledu jak se cpou tím, co já nemůžu :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. urob si aj nezdravé, ale zjedz len dajme to mu max 4 ks denne (ovládni sa :D ) a ráno si daj 20 drepov (tak, ako zvládneš, keď máš 150 kg tak drep "až dole" urobíš ťažko..") a 20 "jumping jacks" a máš :) :) to zvládneš, veríme ti!

      Vymazat
    2. Já bych poradila to alespoň jeden den vůbec neřešit a nenechat si kazit náladu a tu krásnou atmosféru - pokud máš velkou nadváhu, jak píšeš, tak to, jestli budeš mít navíc třeba 25 nebo 27 kilo už se ztratí a začít hubnout můžeš hned po svátcích :)
      Hlavně si alespoň na Vánoce nedělat starosti s jídlem, byla by to škoda! :)

      Vymazat
    3. Ale tak za jeden den opravdu nepřibereš - tak alespoň na štědrý den se fakt nic nestane když si dáš normální cukroví :). Každopádně je mi dost líto tvé rodiny...kdyby mi někdo v rodině zakázal normální cukroví, tak se ho zřeknu (toho člena rodiny, ne toho cukroví :D). Však stačí je poprosit, aby tě s tím zbytečně nedráždili, ne? Já ve svých -nácti tyhle pokusy zakazovat jim to, co mě láká, měla taky, ale na to všichni kašlali a zpětně musím říct, že trénink vůle taky není od věci :).

      Vymazat
  2. Vypada to moc dobre ! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ty jedeš, Markétko! Jako brněnský drak. Nebo že by tě popoháněl turbomošt? :-D No každopádně je máš krásný! Perníčky mnou zdobené zase vypadají jako z pomocný školy - i když tam je mají možná hezčí :-D A tos mi teda zase zasadila, to ti povim, takový chvály na má bedra, no já se mám :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Tak to je bomba prostě! :) Kdybychom neměli už napečeno, tjdu hned na to.. Tak příští rok no O:)

    OdpovědětVymazat
  5. ty bláho! Krásná práce Markét :)

    OdpovědětVymazat
  6. A jsou měkké? Aby stihly do Vánoc změknout (zázovorové) :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tak napůl :) úplně měkké nejsou, ale na vylámání zubů taky ne

      Vymazat
  7. krásne medovníčky :)
    http://just-followyourdreams.blogspot.sk/

    OdpovědětVymazat
  8. ty perníčky jsou krásně nazdobený.

    OdpovědětVymazat
  9. Recept je to zajímavý, akorát že mi pečeme pořád to samé, klasické perníčky podle babiččina receptu které máme zažité a které máme strašně rádi :-)

    OdpovědětVymazat
  10. Já jsem tento rok zase nic nenapekla. Už jsme byly domluvené s kamarádkou, ale je těhotná, a tak dle jejich výkyvů nálad z pečení sešlo))) Škoda. Ale schovám si recepty pro příští rok)))
    Тнє ∂ιαяу σƒ ριєяєттє

    OdpovědětVymazat
  11. Markét, ty rohlíčky vypadají nádherně, zrovna včera jsem si slíbila, že poslední těsto, které chci vidět, je to na vánočku :D ale ty rohlíčky :) navíc mák fakt miluju a je zdravej :)

    OdpovědětVymazat
  12. mně by s perníčky takhle hezky nepovedly :)
    pečený čaj jsem kupovala kamarádce k Vánocům, ale malinu :)

    OdpovědětVymazat
  13. Páni Ty jsi ale pekařka/cukrářka :)
    Obojí vypadá krásně...a máš je moc hezky nazdobené!

    OdpovědětVymazat
  14. Moc nerozumím tomu, jak všichni prohlašují, že když se jeden den budeš ládovat cukrovím, tak je to ok. Moc totiž nechápu, kdo se jím láduje jen jeden den, my ho totiž jíme průběžně už asi měsíc a pořád dobrý! :D nebo se toho vždycky peče tolik, aby se to pak snědlo v jeden jediný den? :D . No nic, letos jsem dělala perníčky z celozrnné špaldové (bububu) a sama jsem byla překvapená, že byly hned měkké a dobré a vyvedly se :) pak sice ztvrdly, ale vem to čert, moc se mi líbí ten recept se smetanou :) ale letos už asi žádné cukroví neuskutečním, naštěstí :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak u nás se cukroví jí hlavně na Štědrý den, a to tak, že si vždycky naložím plný talíř a pak chodím pro další a další. Jiné dny si dám pokaždé třeba jen tři kousky a to mi stačí. Takže ano, podle mě je to takhle ok :)

      Vymazat
  15. Já už mám letos napečeno, takže bohužel nevyzkouším ani jeden z receptů. Každopádně ty zázvorové perníčky se mi moc líbí. :P
    Recept na likér je lákavý, ale letos plánuji babičkám udělat z Ledových kaštanů, tak jsem zvědavá.
    Díky za připomínku nakládaných hermelínů, musím je chlapům ještě naložit, ať mají taky pod stromečkem něco dobrého k snědku. :))

    OdpovědětVymazat
  16. Ten sob s nápisem je kouzelnej..:D

    OdpovědětVymazat
  17. Perníčky vypadají úžasně! Jen mám problém s tím, jaký druh smetany tam dát...Jestli zakysanou, ke šlehání, 12%, nebo 20% ?

    OdpovědětVymazat
  18. Perníčky máš krásně ozdobené.
    A ty rohlíčky jsou úžasný, úplně něco jiného. :)

    OdpovědětVymazat
  19. Ten recept na perníčky vypadá dobře :) i ten na ty zdravé rohlíčky, možná vyzkouším!! :)

    OdpovědětVymazat
  20. Teda, ty rohlíčky bych zkusila, jen nesmím mák, bolí mě po něm žlučník... Jedině něčím nahradit, kokosem? ;-)

    OdpovědětVymazat