pondělí 16. prosince 2013

Trocha kultury neuškodí : Albertina

Je mi jasné, že tenhle článek zrovna rekordy ve čtenosti lámat nebude.
A taky je mi jasné, že mnohem víc čtenářů sem vždycky naláká fotka obyčejné ovesné kaše co vypadá jako kočičí blití nebo nových bot (které nemám). 
To mi ale žíly nijak netrhá, a hlavně tu chci mít všechna zajímavá a hezká místa, co jsem ve Vídni navštívila, tak proto i článek výstavní. (jako o výstavě, samozřejmě :D).
A přiznejte se, že sem někteří z vás vlezli jenom proto, že nevěděli, že Albertina je galerie!
Ale ani pokud nejste nějací velcí znalci umění (ehm....rodiče by vám mohli vyprávět, jaký ignorant zrovna já jsem :D), stojí za to zajít sem tak jako tak, protože i samotné interiéry Albertiny jsou nádherné.
Albertina je původně největším obytným palácem Habsburků, najdete ji v samém centru města v těsné blízkosti Hofburgu a ve sbírce má mnoho významných světových děl.
Výstavy jsou tu jak trvalé, tak ty s omezenou platností. Pro studenty je vstup za 8,5 euro, pro dospělé za 12.
Momentálně tu můžete vidět výstavu MATISSE UND FAUVES (ale na tu si musíte pospíšit, jen do 12. ledna!) , kde je k vidění 140 děl francouzského malíře Henriho Matisse a umělců, kterým se říkalo "Fauvisté". (z těch se mi nejvíce líbily londýnské obrazy Andrého Deraina). 
Matissovy obrazy jsou hodně barevné, zdaleka ne realistické. Hodně zátiší, krajin, aktů, trochu na způsob Picassa, se kterým se znal, ale ne až tak kubistické a realitě nepodobné.
Ne, dobře...radši toho nechám, popisování obrazů by mi opravdu nešlo.
V některých sálech mohl na obrazy koukat i pan Nikon, a někde mu to naopak povoleno nebylo, a musel se chudák schovávat v temnotách mé kabelky. A tak mám pár fotek jen z některých výstav, z Matisse zrovna ne.O patro níže je expozice Od Moneta po Picassa. 
Jak už jsem psala, žádný velký znalec nejsem a obrazy většinou dělím na líbí-nelíbí (to je jako víno, které profesionálně dělím na chutná-nechutná:D), případně zaujalo-nezaujalo, a zřídka kdy i pobavilo-nepobavilo. A často se nedokážu rozhodnout, jestli se mi daný obraz líbí nebo ne a kolikrát nevím, co si o tom myslet, což se mi stává hlavně u moderního (ne?)umění.
A stejně nerozhodná jsem i u obrazů Picassových.
A jak jsem na ty obrazy tak koukala, kromě toho, že mi to i připomnělo můj oblíbený film Půlnoc v Paříži, mi hlavou běžela (teda...doufám že jsem si to "nezpívala" nahlas :D) tahle písnička, která není můj styl ani trochu. Ale znám ji ze školy z jedné přednášky, kde jsem to slyšela/viděla asi dvakrát a pak jsem si to dokonce pouštěla sama. Nechápu a nechápu se, ale je dost možné, že se mi to snad i nějakým nepochopitelným způsobem líbí :D
V dalším patře jsou vystaveny obrazy německého malíře Georga Baselitze (a nevím, jestli se mám jako ignorant přiznat, že zrovna tahle díla se mi moc nelíbila, nebo si to nechat pro sebe.
 No dobře, radši si to nechám pro sebe.)
Ze všeho nejvíc se mi ale líbila výstava rakušanky Sonji Gangl Dancing with the End ve vrchním patře.
Tam se ale bohužel fotit nemohlo, a moje oči byly už tak jako tak unavené z toho velkého množství kultury, na což zrovna dvakrát zvyklé nejsou :D

Pokud budete mít ale ve Vídni více času, rozhodně si do Albertiny zajděte. A pak se můžete odměnit třeba v Hotelu Sacher tou čokoládovou dobrotou, odtud je to jen pár kroků.
Ale když porovnám neporovnatelné, musím říct, že pánové Warhol s Basquitem mě bavili o chlup víc.

17 komentářů:

  1. Představa sacheru by mi nedovolila se soustředit na umění =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mne Wienerschnitzel :D (alebo jak sa to píše :D )

      Vymazat
  2. wow,tam bych se chtěla podívat!

    OdpovědětVymazat
  3. Přesně článek pro mě...hltam každé slovo i fotku ♥ !

    OdpovědětVymazat
  4. Docela ti tu Vídeň zavidim..

    OdpovědětVymazat
  5. Mne se ty ujety obrazy hrozne libi, my mame doma podobneej styl obrazu, jako jsou ty podivny modry zvirata nebo co to je, ale je to mnohem hezci a v jinych barvach, a jmenuje se to nosata baletka :D Nasi maji hodne radi umeni, tak se vazejmne takto obdarovavaji ruznyma podivnyma socama a obrazama, nekdy docela ziram jak neco tak divnyho muze stat tolik penez, ale zrovna nosata baletka je skvela :D Jo a je na ni zajimavy, ze i ten ram je soucasti obrazu a je taky pokreslenej.
    A jeste jedna zajimava vec :D Tady tu baletku dostala mama od taty k narozkam a ona jemu asi po trech letech dala sochu takovych surrealistickyho andela a potom zjistili, ze ten malir mel jen jednou vystavu spoelcnou s jinym umelcem... a byl to zrovna ten sochar , co delal toho andela!

    OdpovědětVymazat
  6. Zrovna plánujeme s přítelem odjet po Vánocích směr Vídeň a když se mi včera zmínil o Albertině, koukala jsem na něj jak z jara, co to je :) Takže díky za další osvětu :-))

    OdpovědětVymazat
  7. Tss, to ví snad každý, že Albertina je galerie. :P A nádherná. :-)

    OdpovědětVymazat
  8. no v Albertinu jsem byla před několika lety na Goghovi, ale moc mě to nezaujalo. na to umění mě moc neužije, i když obrázky s krajinou se mi líbí.

    OdpovědětVymazat
  9. Suepr vystava :) strasne rada takhle chodim :)

    OdpovědětVymazat
  10. vyzerá to tam zaujímavo, hlavne tie obrazy :)

    OdpovědětVymazat
  11. Přestože jsem znalec obrazů asi jako ty, ráda chodím do galerií a na výstavy:P Škoda, že jsem teď dlouho nikde nebyla.. Když byla v Praze Marylin, chtěla jsem se jet kouknout na ní, všichni říkali, jak to bylo super, ale nestihla jsem to:/:D Tak třeba příště bude zase něco zajímavého:P

    OdpovědětVymazat
  12. Já mám obrazy ráda, ale toto moderní umění není zrovna můj šálek kávy (i když podívala bch se na to určitě), já mám nejraději impresionismus :-)

    OdpovědětVymazat
  13. Zrovna předevčírem jsem byla v Albertině! Jezdím tam každý rok a díky téhle úžasné galerii jsem už viděla absolutně dech beroucí díla úžasných autorů. Fauvisté se mi dost líbili a ty londýnské obrazy byly nejlepší. A Sonja Gangl se mi taky moc líbila a baselitz mě teda nezaujal :D. Mimo Abertinu jsem byla taky v Kunsthistorisches museu a taky na Fridě Kahlo... Celkově galerie ve Vídni jsou absolutně úžasné a každý rok je alespoň v jedné nějaká výstava, která stojí za shlédnutí. A ještě ke všemu, když mám vstup zdarma :D

    OdpovědětVymazat
  14. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  15. My jsme někdy vloni navštívili Albertinu v čase, kdy v sekci moderního "umění" probíhala výstava různě barvami zatřených fotek nahých (nejlépe chlupatých pupkatých) chlapů a povětšinou zabarvení probíhalo tak, že podivné intimní partie bylo jediné, co šlo vidět. Velmi rozpačité :-D

    OdpovědětVymazat