čtvrtek 23. července 2015

27 hodin v Mikulově

Kdybych měla říct, jaký místo je u nás v republice nejkrásnější, neváhala bych ani vteřinu.
Jižní Morava!
Mikulov a okolí!
Jednou se sem přestěhuju. A na to ve dvou možných případech.
Ten první je případ, že budu strašně bohatá. A když budu tak bohatá, budu mít i několik domů nebo bytů. A jeden z nich bude v Mikulově. 
Druhý případ mého bydlení v Mikulově je ten, až budu v důchodu. To prodám svůj krásný (budoucí, který jistojistě budu mít!) městský byt a na stará kolena se odstěhuju na jižní Moravu. 
Ale nemyslete si, že budu mít vinohrad. Za prvé - v důchodu totiž plánuju být hrozně líná a pohodlná, ne abych se někde krčila a namáhala stříháním větviček! A za druhé - nejsem schopná se postarat ani o kytky na panelákovém balkoně (když jsem doma sama, nějakou záhadou vždycky uhynou), natož abych byla schopná udržet při životě několik keříků révy.
I když....péče o révu s sebou nese o trošku větší motivaci, než péče o muškáty v květináči, takže jistá naděje tam možná ještě je...
A protože oblibu v jižní Moravě se mnou sdílí i můj muž, bylo jasné, kam opět vyrazíme na menší výlet.
Jezdit do Mikulova je taková naše tradice. A tradice je i to, že tam jezdíme vlakem. Tradičně s Kofi Kofi kávou. A tradičně v tom vlaku snídáme. Tradičně a ideálně nějakou sladkou mastnou nezdravost. Čímž myslím tradiční a nejlepší pletenec s pekanovými ořechy a javorovým sirupem.
Tentokrát ale nastala sabotáž, vzpoura, revolta, převrat a puč, protože ani v jedné ze tří pekáren pletenec neměli! 
Nakonec tedy posloužil cereální croissant a musli s jogurtem od UGA, a náš výlet začal dobře tak jako tak. Keám, jizva na srdci a smutek po pletenci mi zůstane navěky.
Do Mikulova jsme dorazili kolem desáté, a už po cestě z nádraží jsme se rozplývali, jak hezky a jaký klid tam je. Jako vždy.
Protože bylo vedro k padnutí, hned jsme si na náměstí ve Zdravé kavárně museli dát něco studeného na pití. Já čistou kokosovou vodu, kterou jsem si tu oblíbila už minule, a Lukáš okurkovou limonádu, která ale vůbec nebyla dobrá, hrozně umělá s podivným okurkovým sirupem.
Prošli jsme si město (což není zrovna celodenní výlet:D) a vylezli na Kozí hrádek, ze kterého je krásný výhled na město.
Za symbolickou desetikorunu výhled k nezaplacení.
Výhled byl sice nejkrásnější, ale toho bychom se nenajedli. A taky byl čas oběda. A hlavně, bez dobrého jídla není dobrý výlet.
Takže.....poměrně nové, stylové Bistro KUK, přesně v tom stylu, co mám nejradši, a přesně s tou nabídkou, ze které si ráda vyberu. I když je to vlastně jen pár jídel, ale domácích, poctivých, a jistě výborných.
Uvnitř to vypadá moc hezky, ale bylo tam ještě větší vedro než venku (což znamená na umření), a tak jsme si rádi sedli na zahrádku s výhledem na Kozí hrádek.
Dali jsme si plněné ciabatty. Čerstvé, domácí, se sýrem nahoře. Pro přítele s proscuittem, pro mě s uzeným lososem, jak jinak.
Za 55 korun jsme čekali něco maličkého (protože jsme z Brna zvyklí na horší ceny), ciabattu jako se prodává v obchodech, takovou tu pidi kostku. Ale na stole před námi přistál pořádně velký kus toho nejlepšího pečiva. Nejlepší jídlo za poslední dobu, opravdu!
A k tomu jsme měli výbornou domácí jahodovou limonádu. Půl litru za 29 korun, která navíc nebyla vůbec přeslazená ani umělá. Na rozdíl od té okurkové ve Zdravé kavárně.
Potom jsme se ubytovali v hotelu Réva, který jsem předem vybrala na Booking.com. Byl na nejlepším místě hned u náměstí, s nejlepším výhledem přímo na Svatý kopeček, s milou paní recepční.....Pro jednoho na noc to vyšlo na 500 korun a pokoj samozřejmě nebyl úplně nejmodernější s designovým nábytkem, ale byl čistý, hezký, s velkou koupelnou a malou kuchyňskou linkou, kterou jsme ale nevyužili.
Původně jsme se chtěli pěšky projít do Klentnice a dát si něco dobrého v nejkrásnější Cafe Fara, ale obloha byla tak černá, že to vypadalo, že každou chvíli přijde bouřka. A protože to je dohromady 8 kilometrů a my jsme neměli pláštěnky ani deštníky, autobus tam jezdí jednou denně a my jsme nechtěli riskovat, že nás to zastihne někde uprostřed pole (a já jsem ve svým bílým overalu úplně nechtěla být Miss mokré tričko:D), zvolili jsme plán B a tím byla výstava na zámku.
Výstavu o historii vína už jsme viděli dvakrát, tak jsme tentokrát šli na expozici Římanů a Germánů na území jižní Moravy, kde byla spousta různých předmětů od šperků až po mince, rekonstrukce germánské chýše, ukázka římských cihel a vytápění......a líbilo se nám to. Za těch 50 korun se určitě taky zajděte podívat. Ale napřed na tu o víně! :D
Na téhle fotce jsou mylně vypadající dvě věci. Za prvé Lukáš vypadá, že se nerad fotí, což vůbec není pravda.
A za druhé.....nad Klentnicí černo bylo! Opravdu!
Další z mikulovských míst, které můžu doporučit, je Bageterie Gourmet s poctivými plněnými bagetami a venkovním posezením.
Přítel měl radost v podobě jídla..........a já jsem klasicky měla největší zážitek z kočky. Jako vždy a jako malá!
Při procházce jsme šli i kolem synagogy, kde je výstava o židovské historii města, ale už bylo před zavíračkou. Tak snad příště!
A protože byl večer a protože byl hlad, a protože mají v Kafe Pala na náměstí výborné pohankové palačinky, bylo jasno kam jít.

Cokoliv jiného, co byste dělali na jižní Moravě a neobsahovalo by to koštování vína, by byl hřích!
A tak jsme se usadili u Galerie Závodný, která dostala i architektonické ocenění, pořádá se tam řada výstav....a hlavně stojí na místě s krásným výhledem na Kozí hrádek.
Nejmilejší paní se nás hned ptala, co si dáme, a když jsem si přála Pálavu nebo Tramín, donesla mi an ochutnání jiné víno, sladší Saphiru od Volaříka, že mi prý určitě bude chutnat. A chutnalo, moc, takže jsem si ráda skleničku dala. A potom mi bylo doporučeno další víno, sladký růžový Cabernet, opět od Volaříka, což bylo jedno z nejlepších, co jsem kdy měla.
Přítel si dal sušší vína (ale jsem zapomnětlivá, takže si nevzpomenu:D), taky od mikulovských vinařství Volaříka a Valihracha, a moc si to pochvaloval. A já taky, když jsem mu upíjela.
Sedět bychom tam vydrželi nekonečně dlouho, ale museli jsme se posunout o kousíček vedle. Tradice je tradice, a tou je i návštěva Volaříka.
Nejlepší výhled, největší výběr, a právě od Volaříka je i ta nejlepší Pálava, kterou jsem před 2 lety měla.
Tentokrát mi ale na moje ráda bych Pálavu bylo nabídnuto hned asi 6 druhů Pálavy, od nejsladší po sušší. Paní mi představila, kolik je ve které zbytkového cukru, a ačkoliv jsem se styděla a nechtěla to říct (vždyť si zase budou myslet že jsme Pražáci!), ale zvědavost a moje záliba ve všem sladkém byla silnější.
A tak jsem si nahoru vesele nesla tu nejsladší Pálavu na světě.
Pravda, že tohle bylo skoro moc sladké i na mě, že pomalu nebyla cítit chuť vína, ale pochutnala jsem si, ne že ne. Pak jsem ještě po deci ochutnala o stupeň méně sladší, a pak ještě o stupeň méně sladší, a byla jsem nejspokojenější.
Lukáš měl Chardonnay, které moc nemusím a pak ještě Sauvignon (pokud mě má chabá paměť nešálí?), který bych mu klidně ukradla.
Vždycky mě to sice táhne víc ke sladším vínům jako je Pálava nebo Tramín, ale už jsem se dost polepšila a jsem schopná ocenit i víno sušší - i když jižní svah-podtón s jahodovošlehačkovou dochutí-svěží kyselinku-projev sušených meruněk opravdu ještě nepoznám :D
Ideální večer jsme zakončili ještě krátkým posezením na náměstí, kam jsem i po 5 ochutnaných vínech došla jako dáma. Nebo o tom jsem alespoň přesvědčená!:D
A ráno?
Opět jsme se vrátili do Kafe Pala, tentokrát na sladkou palačinku. Já jsem si vybrala tvarohovou s čokoládovou polevou, a byla tak dobrá, že bych jich s přehledem klidně spořádala ještě pět!
Tradičně jsme si vylezli i na Svatý kopeček, kde je výhled který se nikdy neomrzí....

A s Mikulovem jsme se rozloučili opět ciabattou v Bistru KUK, tentokrát jsem si dala s kozím sýrem a k tomu bylinkovou limonádu, a opět jsem prohlašovala, jak je to nejlepší jídlo na světě.

Během léta bychom si do Mikulova moc rádi zajeli ještě jednou, a pro změnu i s pěším výletem přes pálavské kopce. A moc ráda bych se podívala i do Pavlova nebo nějaké další vesnice s typickými moravskými sklípky, kde ty večery musí mít taky něco do sebe!
(což mi připomíná, že si pořád ještě šetřím pavlovské víno z Vinařsví Nepraš, které jsem dostala v nové práci, které jsem nazvala "vínem na speciální příležitost", ale žádná se neblíží, tak ji asi vytvořím :D)

P.S  Vzkaz pro moji mamku: V úvodu samozřejmě přeháním. Květiny uhynuly kvůli těm vedrům. Tentokrát, i ten minulý rok. A všechny předešlé roky taky! Zalívám jako o život!

43 komentářů:

  1. Hned jak jsem si v poutáku na facebooku přečetla popisek kavárny, bylo mi jasné, že je to Bistro KUK :D :) Jo, Mikulov je fajn, taky se tam budu muset jít brzo zase podívat a projít si to, když to mám takový kousek "přes kopec" :)

    Pieces of FRECKLED style

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Do Brna by to úplně zapadlo, jako takovej menší SKOG :D

      Vymazat
  2. Krásný výlet, je tam opravdu nádherně a hlavně je to skvělá inspirace kam vyrazit :)

    Velká letní GIVEAWAY!!!

    OdpovědětVymazat
  3. Vzkaz pro mamku je nejlepší :D Markétko, jako obvykle, nádherný článek! :)
    Eliška

    OdpovědětVymazat
  4. Mikulov je krásné město! Ale Znojmo stojí taky zato :-) Zrovna teď píšu ze Znojma a poslouchám troubení pana ponocného^^ Jídlo vypadá uuužasně! :-) zítra vyráažíme do Vídně, tak ti ti tám pozdravím^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ve Znojmě jsem ještě nebyla, musím napravit!
      A užij si Vídeň! :)

      Vymazat
  5. To mi fakt děláš naschvál, ty fotky jsou dokonalý (a ještě tvoje dokonalý psaní!) a navíc to jíídlooo! A za ty ceny, bože, kdyby takový byly i v Brně, tak nedělám nic jinýho, než že se jen cpu. To teda dělám i normálně, ale jen doma :D
    Young, wild and free

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha děkuju a zároveň se omlouvám! :D

      Přesně tak, co bychom za to v Brně dali, blbá limonáda je tady za 60 a taková ciabatta by se blížila stovce! :D

      Vymazat
  6. No vida vida, Mikulov plánuji příští týden, tak snad to vyjde! Řešila jsem, kam si s kámoškou zajdeme na jídlo a tak a inspirovala jsi mě tím Bistrem KUK. :3
    A když už mluvíš o Cafe Fara, tam jsem byla před necelými dvěma týdny (tentokrát na výletě na kouzelnou Pálavu) a absolutně mi to místo učarovalo. A ty jejich zákusky... a domácí limče... nom nom... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee tak to si moc užijte!:)
      A v Cafe Fara jsem měla 2x jen ledový čaj, ale ráda bych ochutnala všechnooooo! :D

      Vymazat
  7. Tak hned u tohoto: "Tentokrát ale nastala sabotáž, vzpoura, revolta, převrat a puč, protože ani v jedné ze tří pekáren pletenec neměli!" jsem se parádně nasmála :D Musel to být prima výlet. Někdy mě mrzí, že to na Moravu mám tak daleko...

    OdpovědětVymazat
  8. Moje nejmilovanější území v ČR. Pálava! když vidím svítit sluníčko a je takový ten krásný jarní-letní den vím kam bych hned jela-na Pálavu protože tam je to prostě nejlepší. Je to pro mě vždycky taková dovolená, když se tam dostanu a to nebydlím až tak daleko (jsem ze Zlína). Jinak oblibu ve sladkých vínech máme stejnou :) V loni jsem dostala flašku Pálavy a byla skvělá :)

    OdpovědětVymazat
  9. Teď se stydím. Mikulov mám kousek, ale ještě jsem tam nebyla.. Co se týče vín, ja prostě nikdy tu "vinnou slinu" mít nebudu..nikdy mi nejelo, a nepočítám s tím, že by se to změnilo...:D

    OdpovědětVymazat
  10. Mám naprosto hloupý a úplně od věci dotaz, ale musím se zeptat :D Všimla jsem si, že ten bílý overal má navíc otevřená záda, jak to (ne)řešíš s podprsenkou? :D Je to fakt blbý, že se ptám, ale podobný overal si už chci nějaký měsíc pořídit a kvůli tomuhle se k tomu pořád nemám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haha, ale ráda odpovím! :D

      Mám nalepovací podprsenku, takovou silikonovou. Pro velký prsa by to asi nešlo, ale takový problémy (bohužel?:D) nemám. Dlouho jsem ji sháněla, ale všude v obchodech stála kolem 400-500 což se mi dávat nechtělo, tak jsem ji pořídila v Brně u Vietnamců u Letma za 90 korun :D Mám ji už od minulého léta a slouží dobře:)

      Vymazat
    2. Zajímalo mě to také, ale přišlo mi blbý se ptát:-) (Na fotce s přítelem je vidět, že podprsenku máš, ale pak ta holá záda..:-) )

      Vymazat
  11. Krasne napsanej clanek. Mam na jizni Morave rodinu, ale v Mikulove jsem jeste nebyla. Budu to muset napravit, protoze z fotek vypada opravdu krasne. Nicmene sklipky mam docela pochozeny a Palava je moje uplne nejoblibenejsi! I kdyz presne jak pises, taky se vzdycky trochu stydim :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju! :) A pálava je nejlepší, i když je těžký si o ni pořád říkat:D

      Vymazat
  12. Super článok. O Mikulove som nikdy nepočula, ale po tomto článku pridávam do miest, ktoré chcem navštíviť :)
    Najviac ma ale zaujali fotky vína a jedla :D Budem teraz asi nespravodlivá, ale som rada, že na výlete nemáš len fitmark tašku a krabičky z domu. Si v tomto moja krvná skupina :)
    Inak skúšala si už kokosové "orechové" máslo? Je úplne úžasne, ako rozpustené rafaelo na kaši ráno :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju! :)
      A výlety s fitmark taškou mi přijdou hrozně smutný, ty holky vůbec neví, o co přichází! :)
      To jsem bohužel ještě neměla, ale jsem si jistá, že by zmizelo za dva dny!:D

      Vymazat
  13. Ahoj, Market,
    Děkuji za hezký článek o Mikulovu. „Prošmejdila“ jsem už kus světa a naprosto s Tebou souhlasím, že spolu s okolními pálavskými kopečky to je jedno z nejkrásnějších míst na světě (spolu s Tatrami, Budišovicemi, Klaipedou, Vídní a Ushuaiou). A já mám navíc teď obrovské štěstí, že od tohoto týdne máme v Mikulově nové rodinné „sídlo“, takže tam budu pořád, jak to jen půjde.
    Zdravou kavárnu mám ji moc ráda. Chodím tam v podstatě vždy, když jsem v Mikulově. Když jsem tam byla na začátku června, tak tam byla tak neochotná obsluha, že jsem dokonce psala emailem stížnost (obvykle to nedělám) a pan majitel se moc omlouval. Ale před dvěma týdny jsem tam byla opět a vše již bylo v pořádku. Já si dávám jejich domácí bezovou limonádu a ta je vynikající stejně jako jejich řecký jogurt s medem a ořechy.
    A děkuji za tip na bistro KUK, tam si dám v neděli oběd a taky omrknu i KAFEPALA.
    A co se týká KAFE FARA, tak jsem jeden z mála lidí, kteří tuto kavárnu nemusí. Pro mě pojem „fara“ souvisí se skromností, pokorou a hlavně s milým chováním. Nás tehdy hned po příchodu servírka „sjela“, že jestli nemáme rezervaci, tak ať tam ani nechodíme (ano, chápu, mají plno a rezervace je nutná, ale i toto lze říct slušně), nakonec se jeden stůl uvolnil, takže jsme tam zůstali. Káva byla dobrá, ale nic z čeho bych si sedla na zadek a stejně tak jídlo, ovšem ceny velmi „nefarské“.
    Hezký víkend :-)
    http://radinsen.blog.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráďo moc děkuji za komentář! :)
      A s tou protivnou servírkou je opravdu škoda, na takovém místě a ještě s tak dobrou pověstí by se rozhodně měla chovat jinak:/

      Vymazat
    2. Ahoj, Market,
      tak nedělní Mikulov mám za sebou, bylo fajn, jen bistro KUK mě zklamalo :-(. O to více se těším příště na KAFE PALA.
      http://radinsen.blog.cz/1507/a-zase-ten-mikulov

      Vymazat
  14. Na tento článek jsem čekala... a těšila se. Po tom co byl o Mikulově loni touto dobou:)) Mikulov je moje srdcovka taky. už cca 14 let. Musím uznat, že fotky i text opět luxusní. A těším se na další - podobný. Přeji krásné léto.. a plno báječných cest:) Suzane

    OdpovědětVymazat
  15. Krásný výlet.. :-)

    http://wormake.blogspot.cz/2015/07/balea-trend-it-up.html

    OdpovědětVymazat
  16. Ráj na zemi. :)

    Na druhé fotce máš boží kraťasy.♥

    OdpovědětVymazat
  17. Ja som ta videla asi 1000x bola som v Mikulove v rovnakom termine ako ty, a este o par dni dlhsie! Fakt krasne mesto :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jee tak to je náhoda! Snad jsem se zrovna moc nemračila, nebo tak něco:D

      Vymazat
  18. Miluji tvé cestovací články! Minule jsem jedním dechem přečetla cestování po Římě a teď Mikulov. Zbožňuji toulky naší krásnou českou zemí. Každoročně jezdíme někam k nějaké hezké české přehradě na týdenní dovolenou, rádi poznáváme s rodiči nová místa a nebo si i o prázdninách vyrazíme na nějaký jeden celodenní výlet kamsi do kouta Česka. Letos třeba padla volba na Liberec a jak bylo nádherně! :)

    Už je to určitě dobrých pár let, co jsem byla poprvé (a zatím i naposledy) v Mikulově. Obecně je Morava moc nádherný kus naší republiky, ale já prostě miluji jižní Čechy a ty už nepřestanu milovat nikdy. Prostě Lipno, Třeboň, Budějovice, Hluboká a tak dále. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju!:)
      Třeboň a Hluboká, to je největší nádhera, moc ráda bych tam znovu jela! A Lipno jsem zatím bohužel nenavštívila, ale musím to napravit:)

      Vymazat
  19. No ty palačinky !!!!! <3 na jižní Moravě jsem byla kdysi dávno s babičkou a s dědou, takžeto byla jednak strašná otrava a druhak bez vína ... takže doufám, že budu mít někdy možnost to napravit, i když to mám děsivě daleko :D

    OdpovědětVymazat
  20. To je taková nááádhera! Do Mikulova jezdím několikrát za rok - jak na výlety, tak i za účelem vystavovaní vín (jsme vinaři) a myslím, že mě nikdy neomrzí. Můžu tam strávit kolik času chci a stejně budu mít vždycky pocit, že to nestačilo! :D Jinak víno od Volaříka pro nás není víno, ale sladká šťáva, ale hlavní je, že tobě chutná a že jste si to tam užili. :)
    Lucka

    OdpovědětVymazat
  21. Markétko, doporučuju navštívit i Velké Pavlovice nebo Zaječí! Budeš určitě také nadšená. :)

    OdpovědětVymazat
  22. Diky za dalsi skvely clanek o Mikulove (moje srdcovka, taky tam jednou budu bydlet:), o bistru KUK jsem zatim neslysela, dalsi duvod zajet tam co nejdriv:) JInak pokud se ti libi MIkulov, tak stejne na mne vzdy pusobila Banska Stiavnica, sice trochu vic z ruky, ale ta atmosfera...a kavarny...a priroda..a vino...a koupani v okoli...a ty kopecky..a vubec..:)) Tam se mozna taky odstehuju:) L.

    OdpovědětVymazat
  23. tahle zákoutí naší republiky se mi moc líbí, ale zatím jsem tam nebyla. jsem ostuda :) tak doufám, že to napravíme třeba příští rok a vezmeme i kola. krásné záběry!

    OdpovědětVymazat
  24. tahle zákoutí naší republiky se mi moc líbí, ale zatím jsem tam nebyla. jsem ostuda :) tak doufám, že to napravíme třeba příští rok a vezmeme i kola. krásné záběry!

    OdpovědětVymazat
  25. To je nadhera,my po Česku moc necestujeme, i me se více líbí v Rakousku,Italii apod. ale 3umava a Mikulov me laka velmi,takze diky tobe i vim kam navrhnout vylet :D :D !(I kdyz to mame pres celou republiku ,sakra :D)
    Ta limonada opravdu lakave nevypada,ale syry a vsechno ostatni bych snedla hned :D !

    OdpovědětVymazat