neděle 3. listopadu 2013

Neděle, Warhol, Basquiat a Vídeň z ptačí perspektivy

Dnes je přesně ten den, který jsem chtěla věnovat učení. 
Ten den, kdy nikam nejdete, nic neděláte, s nikým se nepotkáte a nic si nemůžete naplánovat, protože se přeci budete jen učit.
Ten den, kdy večer zjistíte, že kdybyste někam šli a nebyli celý den jen zavření "u učení", v závěru byste toho do školy udělali úplně stejně, jako když jste jen doma - čili nic.
Ten den, kdy jsem na sebe a svou lenost neskutečně naštvaná, ale ne až tak, aby mě to donutilo s tím něco dělat.
Ten den, kdy množství vypité kávy a zkonzumovaného jídla stoupá neskutečnou rychlostí. (kéž by tak rychle stoupalo i množství výpisků).
Ten den, kdy se můj žaludek mění v žaludek Otesánka. Pořád mám jen hlad (což je ve skutečnosti asi spíš záminka pro to abych se každou chvíli zvedla od stolu s učením) a sním toho 4x více než obvykle.
Problém ale nastane, když vyjím všechno ze své bídně zásobené ledničky....a přejídání se zdravým jídlem je stejně nuda a žádný vzrůšo (ale ani to mě neodradí :D).
A další obrovský problém této smutné učící neděle nastává také když dostanu neskutečnou chuť na čokoládu, ale poslední dvě kostičky padly za vlast už ráno. (a musím říct, že vyjídání mini kousků bílé čokolády z krabice s musli už je projev čistého zoufalství :D). 
Jsem holt hrozná a abych se do učení opřela pořádně, potřebuju, aby mi hořelo u prdele, jinak je to se mnou špatné. (a musím zaťukat na dřevo, ale s tímhle přístupem se mi daří proplouvat školní docházkou již mnoho let :D) 
Počítač a všechny tyhle internety jsou zlo, obzvlášť pro nás, majitele vůle slaboučké jako pavučina.
Je to začarovaný kruh - abych si mohla dělat výpisky, potřebuji k tomu prezentace z přednášek. A protože jsou ty prezentace v jazycích, kterými nehovořím až tak dokonale, potřebuji k tomu i překladač pro nějaká ta nezbedná slovíčka. A protože nemám slovník papírový, potřebuji k tomu slovník na Seznamu. No a k tomu potřebuji právě ten internet. 
Chvíli se mi daří pracovat spořádaně, ale pak si řeknu "jenom se na minutku kouknu na facebook/ blog/ mail". No a rázem jsou dvě hodiny pryč a já bohatší o důležité informace jako co měl kdo k obědu, kdo se kde ožral, že česká politika je stále stejná komedie, a že v HMku mají nové svetry.
Sakra Markéto!
Jak se k tomu pořádně donutit, když vím, že to můžu udělat zítra? A nebo o víkendu? A nebo na začátku prosince? A nebo po Vánocích? Hmmmm a co třeba až v lednu před zkouškou?
A tak tady teď sedím - u počítače, který jsem původně otevřela kvůli školním prezentacím, s plným břichem, předávkovaná kofeinem, a vedle mě smutně leží růžový sešit, ve kterém jsem zaplnila sotva pár stránek. 
A proto bude lepší to definitivně vzdát a podělit se alespoň s vámi o to, co zajímavého tu v té krásné Vídni máme. 
Co se týče umění, nejsem zrovna znalec (tatínek by řekl spíš že ignorant :D), ale jednou za čas si na nějakou výstavu nebo do muzea zajdu tak jako tak moc ráda. Tento víkend jsem se za můj dvouměsíční pobyt ve Vídni dostala do muzea poprvé, za což se trochu stydím, ale mám v plánu to všechno napravit - chtěla bych zajít do dvou židovských muzeí, do Albertiny, do muzea moderního umění, a možná i do Kunsthistorisches muzea, kde jsem byla kdysi dávno ještě jako malé kuře....
Tvorba Andyho Warhola se mi ale líbí moc, a tak byla výstava Warhol-Basquiat v Kunstforu jasná volba.
Pánové Warhol a Basquiat byli dvě naprosto odlišné osobnosti (jak je dost patrně znát i na jejich obrazech:D).
A abych si mohla hrát na chytrou a poučovat, dáme si teď malé vzdělávací umělecké okénko.
(a 98% čtenářů právě kliká na křížek v pravém horním rohu)
Andyho Warhola znáte....alespoň ty jeho plechovky!
A Jean - Michel Basquiat byl mladý černoch, Američan s haitskými kořeny. 
Mladý proto, že starý nikdy nebyl - mladý i zemřel na předávkování, prostě forever young.
Svou uměleckou kariéru započal nejprve s graffiti, kterými zdobil newyorské ulice, a později založil kapelu Gray. V roce 1980 již začal vystavovat své obrazy, těšil se velikým úspěchům a stal se zástupcem neo-expresionismu. No a všiml si ho i Andy, a tím začala jejich spolupráce. 
Jo a taky chodil s Madonnou!
A zpívá o něm Jay-Z!
Jeho obrazy byly některými kritiky označovány dokonce i jako primitivní, názor si ostatně můžete vytvořit sami :D
Jak jsem psala, žádný znalec umění nejsem a ani si na to nehraju a mé laické oko často neví, co si o některých obrazech a dílech myslet. Obzvlášť když jde o moderní neumění. 
A jinak tomu nebylo ani tady, kolikrát jsem se u těch obrazů musela prostě nahlas smát. Když to popíšu jak buran, bylo to tak, že Warhol vždycky něco namaloval, něco jednoduchého, s čistými liniemi. A Basquiat to počmáral. Vším možným, od fixů až po voskovky, různými, často úplně nesouvisejícími malůvkami a nápisy (a někdy to působilo až roztomile :D).
Kromě obrazů, na kterých oba umělci spolupracovali tu najdete i díla, která vytvořil každý sám, plus pár černobílých fotek.
A čas na to máte až do druhého února. Pro studenty za 6 euro. V Kunstforu v centru, Freyung 8. Tak!
A tohle je prosím pěkně banán Andy, Basquiatovo dílo, jenž má znázorňovat jeho spolupracovníka :D
(fotku jsem pirátsky pořídila svým maličkým a nenápadným fotoaparátem dříve než mi bylo řečeno, že se to nesmí. Som rebel!)
A ještě něco k tomu Warholovi - vždycky jsem si, nevím kvůli čemu, myslela že vypadá jako Woody Allen. Ani nevím proč, nějak mi to k němu sedělo. 
A stejně - kdyby Woody maloval, beztak by to bylo něco takového!
A další místo, kam byste si rozhodně měli zajít je věž Donauturm.
Mám ji na milionu fotek, při cestách po městě ji skoro každý den alespoň zahlédnu, panorama Vídně si lze bez ní jen těžko představit, nachází se na krásném Donauinselu, o kterém jsem básnila nedáno......a tak jsem se teď konečně podívala i nahoru, a Vídeň tak viděla zase z jiného pohledu. Doslova.
Do výšky 150 metrů nás vyvezl rychlý výtah, který měl prosklený strop, a tak jsme se mohly dívat nahoru, jak rychle to jede. Pocit to byl zvláštní a byla jsem jedině ráda, že prosklená není i podlaha, to už by nebyl hezký pohled.
A z toho rychlého stoupání pořádně zaléhají uši. (jako když se potápíte, a neuděláte takovýto "frk frk" do nosu)
V jedné části je restaurace a kavárna a zasklená terasa, odkud se můžete kochat pohledem, což ale přes ta upatlaná okénka není nic moc, a proto je lepší sejít o pár schodů níže, kde je terasa venkovní a výhled je tak čistý.
A ano, jsem si plně vědoma toho, že fotky tentokrát stojí za vy-víte-co, ale už se stmívalo a pan Nikon z toho měl podzimní deprese. 
A podzimní únavu.
 A já to samý.
Pohled na moderní část města s budovami UNO City, kde sídlí rada OSN.
Kdyby tak nefoukalo a nebyla by mi zima, byla bych schopná se na to koukat hodiny.
 (Pokud by mě tedy někdo zásoboval pravidelnými dodávkami jídla. A pití. Nejlépe cideru, prosím!)

K věži je dokonce připevněna plošina na Bungee Jumping, ze které se ti největší blázni mohou vrhnout dolů.
Děsivá představa, tam by mě nikdo nedostal ani za stálo francouzských buldočků!
Původně jsme si myslely, že se bude skákat, a tak jsme pod věží čekaly několik minut, abychom viděly, jak se ten blázen rozmlátí o věž bude řítit dolů, ale to bychom se nedočkaly. Visící pánové nebyli žádní skokani, ale pouze tam cosi dávali do pořádku. (a ani se netvářili, že by nějak spěchali a že by jim to bylo nepříjemné :D)
Studenti z peněženky vyhrabou 6 Euro, dospělí o jedno víc.....a to za ten výhled rozhodně stojí!
P.S. Jsem poučena a na příští neděli si udělám čokoládové zásoby.
P.S.2 Když už jsem zmínila toho Woodyho, byla bych ráda za doporučení nějakého jeho staršího filmu, ty nové jsem viděla a ráda bych se koukla na něco dalšího, protože teď mám úplně Woody-náladu.
P.S.3 "Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu" jsem viděla.
P.S.4 A teď jdu zpátky k tomu učení, fakt!
P.S.5 Mějte se krásně!

22 komentářů:

  1. Sakra, další nevýhoda, jestli se mi erasmus prodlouží - do Vídně se podívám až v létě ... NEEEEE, s každým tvým článkem se tam chci podívat víc a víc !!!!!!!! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jo a to jezení při učení mám taky :DD za dnešní odpoledne, co pečlivě píšu úkoly, jsem vyjedla celou svoji skříň se zásobami, už tam mám pomalu jen "suché" jídlo, které se nedá jíst syrové jako kuskus nebo nudle :DD

      Vymazat
  2. Tu návštěvu výstavy ti závidím! A doufám, že navštívíš Kunsthistorisches muzeum, protože tam se toužim podívat celé věky, ale nevím, jestli se tam dá fotit o.O a kolik to stojí a co všechno tam je :D a tak... Jinak držím palce ať se dohrabeš k tomu učení, i když z mé zkušenosti to stejně dělám taky až na poslední chvíli (většinou před zkouškou :D )

    OdpovědětVymazat
  3. Skvělý článek Markét :) S tím učením jsme na tom podobně, také to vždycky všemožné odkládám, a odůvodňuju a stejně jako tobě mi to jde a přinutím se až, když mi hoří u zadku :D

    OdpovědětVymazat
  4. Joo, tak takovéto odkládání učení nebo jiných povinností úplně znám :D Proto jsem se věštinou učila v autobuse - tam nebylo kam utéct :D Doma to prostě s tím internetem/blogem/mailem/facebookem nejde. A i kdyby náhodou nebylo nikde nic nového, tak mě to nikdy neodradilo od toho každou stránku co minutu aktualizovat :D

    Jo a vídeňské zajímavosti samozřejmě vypadají taky skvěle. Snad se tam taky jednou podívám. ČR už začíná být "okoukaná" :D

    OdpovědětVymazat
  5. s tým učením a prejedaním sa pri tom to mám dosť podobné, načo niečo robiť už teraz, keď to počká do skúšok- na poslednú chvíľu :-) a fotky sú krásne, až to láka ísť sa tam hneď pozrieť :)

    OdpovědětVymazat
  6. Právě teď odbíhám od všeho důležitého, ale vůbec mi to nevadí :) ..
    Je těžké se k těm povinnostem donutit :(

    OdpovědětVymazat
  7. Mně se ty fotky náhodou děsně líbí, i když tam je ten depresivní podtext. Nicméně i přesto jsou skvělé! :)) Já byla ve Vídni jen jedinkrát, a to na vánočních trzích. :D Ale ráda bych tam někdy zajela jen tak na památky, procházet se po městě a tak. :))

    OdpovědětVymazat
  8. Taky většinou učení odkládám :D ale bacha na mě! Přes tenhle víkend jsem se ráno-večer-ráno-večer šprtala na test z účetnictví a to ještě nekončí :D A ráno (když mi bude hořet u prde*e ) se budu učit ještě cestou tramvají ( mimochodem tak mi to leze nejvíc do hlavy :D ) a pak o přestávky .. A pak dostanu test do ruky a všechny poznatky mi rázem zmizí z hlavy :D ( né něco tam vždycky napíšu/ sesyslím ).

    OdpovědětVymazat
  9. aaaa, náhodou, máš moc hezké fotky! Líbí se mi styl jakým fotíš:-). A co se týká toho že je neděle a lidi by se měli začínat připravovat na školu.... já osobně na to kašlu:-D.... od rána jsem smířená s tím že si jdu zítra do školy tak pro cca 2 pětky, takže "chill":-D....a nevadí mi to, nesnáším učení v neděli a stejně vím, že kdybych si řekla že se teda budu učit, stejně se k tomu nedokopu. Jinak abych nevypadala jako lajdák první třídy, s učením v jiných dnech takový problém nemám:-D

    OdpovědětVymazat
  10. Učení mi ani nepřipomínej, zítra už je pondělí, co? :(
    náhodou ty fotky jsou super, mají takovou príma podzimní atmosféru, Vídeň je fakt krásná :) . Andyho Warhola s Woodym Allenem si pořád ješttě pletu, když si vzpomenu na jméno ednoho, vždycky nevím, který je ten druhý a naopak :D . Warholovy obrazy se mi moc líbí, nejsem žádný umělec, ale ty plechovky jsou zkrátka originální (nebo spíš kdysi bývaly :D ) a naopak Allanovy filmy moc nemusím, ten jeho humor.. nevím no :)

    OdpovědětVymazat
  11. Pěknej článěk...:) Asi brzo sednu na vlak směr Vídeň! Jinak ti moc doporučuju Annie Hallovou, je to super film, vsadim se že Vicky, Christina a Barcelona jsi asi viděla...:)

    OdpovědětVymazat
  12. Basquiata miluju od tý doby, co jsem o něm viděla film... tu výstavu ti tuze závidím!

    OdpovědětVymazat
  13. Oooo s Woodym se obrat na mě! Jsem jeho velkým milovníkem (a každoročně za něj platim nekrestansky peníze v pražských kinech!)
    Jinak zhruba takhle vypadala moje sobota - s tím rozdílem, ze u me je čokolády sakra dost (a následne sakra dost v mým žaludku)

    OdpovědětVymazat
  14. Děkuju za všechny vídeňský typy! Mámě jsem dala k narozkám poukaz na cestu do Vídně, kde jí budu průvodcovat :D takže všechny akce/výstavy/místa sééém!!!

    OdpovědětVymazat
  15. Ja som počas učenia neustále zaspávala. Dookola. Počas dňa som zaspala x-krát ! A v období učenia ma nesmierne zaujímal hmyz lezúci po stene ! To bolo čosi !!! Pozorovať lienku, ktorá behá po parketách ! ,, A uč sa, keď sa deje takéto čosi fascinujúce " :D A jedlo ? To som si dopriala po každom spánku ! :D

    OdpovědětVymazat
  16. Ou jé, vyjídání bílé čokolády z müsli, to je moje kolejní specialita! Většinou všechnu tu čokoládičku vydloubu večer a ráno jsem naštvaná, že mám ke snídani jen vločky :))

    OdpovědětVymazat
  17. Na Warholovi jsem byla asi před měsícem, ale v Hluboké.:-)

    OdpovědětVymazat
  18. Skvělej článek! S učením to máme asi všichni stejně, ale aspoň když stíháš chodit na výstavy! :) Na Warhola do Vídně určitě zajedu...

    OdpovědětVymazat
  19. Pokud tě muzea a všelijaké výstavy vyloženě nezabíjí nudou, je dobré si toho co nejvíc projít, když máš příležitost. :)
    Já bych toho chtěla hodně projít, až se dostanu příště do Vídně. Když jsem tam byla posledně, nechala jsem skoro všechna má eura (no, nějak moc jsem jich zase neměla :D) v Prateru. :D

    OdpovědětVymazat
  20. hej!:D v kunstforu jsme byli včera a měli jsme z toho uplně stejný pocit - warhol načal obraz, odešel, došel zfetovaný basquit a celé mu to počmáral :D ale bylo to boží, ty obrazy jsou naživo uplně jiné než na fotkách na netu :) a taky jsem stihla pořídit pár fotek, než mi to zakázali :D
    y.

    OdpovědětVymazat